Al in 1602 verhandelden kooplieden op de Amsterdamse beurs ‘actiën’ van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (de VOC), het eerste bedrijf ooit dat naar de beurs ging. Deze beurs staat daarom bekend als bakermat van de mondiale aandelenhandel.

In 1611 verrees aan de Rokin-zijde van de Dam een echt beursgebouw: de Beurs van Hendrick de Keyser. Dit heeft ruim 200 jaar ten dienste gestaan van de Amsterdamse handel. In 1845 werd het gebouw vervangen door de Beurs van Zocher. Het ging vooral om handel in goederen. De effectenhandel speelde nog een bescheiden rol en vond plaats in open ‘effectenhoeken’ temidden van de goederenhandel.

Dat veranderde aan het eind van de 19e eeuw. Onder invloed van de industriële revolutie groeide de effectenhandel uit tot de belangrijkste handelstak op de beurs. De in 1876 opgerichte Vereniging voor de Effectenhandel ging ijveren voor betere huisvesting. En met succes: de Beurs van Berlage, de derde Koopmansbeurs van Amsterdam, opende in 1903 haar deuren.

De effectenhandel bleef groeien en besloot tot de bouw van een apart pand voor de effectenbeurs: Beursplein 5. Na de officiële opening in december 1913 en de start van de handel op 2 januari 1914 groeide dit uit tot hèt financiële adres van Nederland. Beursplein 5 was 85 jaar lang het exclusieve domein van de Amsterdamse Effectenbeurs en de handel in aandelen en obligaties. Kort voor de eeuwwisseling kwam daar verandering in, nadat de effectenhandel volledig was geautomatiseerd.

Een jaar na een fusie met de Amsterdamse Optiebeurs tot Amsterdam Exchanges nam de optiehandel in 1998 de vrijgekomen grote beursvloer over van de effectenhandel. Ook de optiehandel ging met zijn tijd mee en koos voor schermenhandel. Eind 2002 was na 400 jaar alle handel in Amsterdam geautomatiseerd.

De automatisering maakte de weg vrij voor verdere schaalvergroting. De Amsterdamse beurs werd wereldwijd toegankelijk via het scherm. Dit leverde een aanzienlijke groei in de handelsvolumes op. Om daarbij krachtig te kunnen blijven optreden op de internationale kapitaalmarkt koos Amsterdam Exchanges voor een grensover-schrijdende fusie. In 2000 vormde zij samen met de beurzen in Brussel en Parijs de eerste pan-Europese beurs Euronext.
Later voegden zich daar de beurs van Lissabon en de Londense derivatenbeurs LIFFE bij. In 2007 fuseerde Euronext met New York Stock Exchange. Sindsdien maakt de Amsterdamse beurs onderdeel uit van de eerste transatlantische beurs ter wereld: NYSE.