Wat is het verschil tussen de rate en de yield van een bond?

Ik heb een economievak en ik ben totaal niet bekend met de termen die ze gebruiken. Dus kan iemand me het verschil uitleggen tussen de rate en de yield van een bond (sorry, ik heb geen Nederlandse termen), naar mijn weten is het namelijk beide de rente.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.9K

Het beste antwoord

De "rate" is het nominale rente percentage zoals die op de coupon staat. Bij de "yield" wordt er ook rekening mee gehouden dat de obligatie (=bond) een andere waarde heeft dan zijn nominale waarde doordat de actuele marktrente anders kan zijn dan de rente zoals die op de coupon staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het nog steeds niet helemaal. Rate is dus gewoon de rente, maar wat is yield nou? Is dat de rente die het eigenlijk had moeten zijn wil de bond met de inflatie mee gaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, met inflatie heeft dat niets te maken. Stel je hebt een obligatie van 1000 euro die 10 jaar loopt en een couponrente heeft van 4%. Als de rente die nu voor dergelijke obligaties geldt 3% zou zijn, Dan voel je op je klompen aan dat die obligatie geen 1000 euro waard is maar meer,
Die meerwaarde kan je ook als rendement zien. Hou je rekening met die "meerwaarde"/"minderwaarde" in je rendements berekening dan noem je dat yield. In dit voorbeeld moet je dus meer betalen voor die obligatie, en wel zoveel dat het rendement op die investering geen 4% is, maar slechts 3%