Als elk land van de wereld in een economische crisis zit, spreken we dan nog steeds van een crises?

Ik bedoel hiermee; ontstaat er dan dezelfde situatie als voor de crises?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.4K

Het beste antwoord

Economische crises komen voor in alle economische stelsels en in elke economische orde. De gevolgen van een economische crisis kunnen in elk geval ernstig genoemd worden. Bij een economische crisis functioneert de economie niet meer naar behoren en komt er meestal niet dan pas na een lange periode van aanpassing die veel ellende oplevert, waarbij het aanbod zakt tot op het peil waarop het aan de vraag voldoet. Als de kennis ontbreekt om de oorzaken van de economische crisis bloot te leggen en aldus adequaat in te grijpen, komt de economie in een neerwaartse spiraal terecht.
Dit is wat in de jaren 30 gebeurd is en het lijkt helaas weer deze kant op te gaan al hebben de meeste mensen nog wel te eten en is de werkloosheid nog niet zo massaal als toen. Het verschil met toen is wel dat door het Schengen verdrag de grenzen in Europa open zijn en we niet kunnen reageren met het verminderen van de waarde van de munt of er gewoon geld bijdrukken, wat vroeger leidde tot hyperinflatie.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dan ontstaat er een nog slechtere situatie als de hele wereld in een crisis verdwijnt dan ligt haast de hele handel stil. Dan zal wereld wijd de werkeloosheid enorm stijgen en zal de ellende nog groter worden.
12 jaar geleden
Nee. De crisis heeft als gevolg een recessie: Een teruggang in de grootte van de economie van de getroffen landen. Hierdoor krijgen de individuele landen problemen met hun begroting. Omdat er minder geld uit belastingen binnen komt, kan een overheid minder doen, en moet er bezuinigd worden. Dit leidt vervolgens weer tot minder inkomen etcetc. Over het geheel genomen worden landen armer als gevolg van een crisis. Het is lastig om deze cirkel van economische teruggang te onderbreken. Daardoor zitten we nu al bijna 4 jaar in deze crisis situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mondiale crises , Noemt men dat . Nee het is niet gedeelde smart is halve smart :) wat al gezegd , bij een wereld wijde economische recessie is het extra lastig om er weer uit te komen . Maar de geschiedenis leert !!alle economisch e recessie perioden gaan weer voorbij . Na het diepte punt gaat het altijd weer beter :) . Ja wanneer is het diepte punt bereikt dat is de altijd de vraag .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dit nu in 1 land, een paar landen of in alle landen van de wereld het geval is: het blijft een crisis.
Om te weten of er in bepaald gebied een economische crisis aan de gang is, vergelijk je de huidige toestand van de economie van dit gebied altijd met de toestand van diezelfde economie in (een) voorgaande periode(s).
Als de economie van het gebied in kwestie langere tijd niet gegroeid is en/of zelfs gekrompen is tov voorgaande periodes, spreek je van een economische crisis in dat gebied, ongeacht de economische situatie in andere gebieden.

Dus op dezelfde manier: pas als een crisis opgelost is in een bepaald gebied keer je terug naar een situatie met economische groei in dat gebied ("het gaat weer goed"). Het maakt niet uit of dat gebied 1 land, meerdere landen of alle landen ter wereld is.
Het heeft m.a.w. niets te maken met het onderling vergelijken van de economische situatie in verschillende gebieden.