Heeft het een bepaald voordeel om een staatsschuld hebben? Zo ja, welk voordeel? Zo nee, waarom worden deze schulden niet tussen landen verrekend?

Verrekenen:
- "Huh, we hebben allemaal meer dan een tientje schuld."
- "Verhip, inderdaad, laten we dat dan maar vergeten."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landen gaat schulden aan om leuke dingen voor de bevolking te doen, zoals banen creëren, wegen aanleggen etc. Het nadeel is dat in de daaropvolgende jaren juist minder leuke dingen mogelijk zijn vanwege de rente die betaald moet worden. Veel particulieren, pensioenfondsen en andere institutionele beleggers bezitten staatobligaties. Dat zijn schulden van een staat. De bezitters van staatsobligaties gaan het schip in als een land zijn schulden niet meer kan of wil afbetalen, zoals na de Russische revolutie toen veel mensen hun pensioen verloren.

Antwoorden (4)

Een staatsschuld is geen schuld alleen tussen landen onderling maar ook een schuld aan andere geldschieters zoals de banken.

Raar maar waar de landen die een staatsschuld hebben, hebben dat vaak niet tegenover elkaar, Griekenland heeft bijvoorbeeld geen geld te goed van Nederland maar omgekeerd heeft (had) Griekenland wel een torenhoge schuld aan Nederland, die schuld bracht rente op die weer goed was om onze staatsschuld een beetje af te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland heeft via de EU in het verleden wel mee gedaan aan een staatslening aan Griekenland, deze schuld is intussen kwijtgescholden.
Landen gaat schulden aan om leuke dingen voor de bevolking te doen, zoals banen creëren, wegen aanleggen etc. Het nadeel is dat in de daaropvolgende jaren juist minder leuke dingen mogelijk zijn vanwege de rente die betaald moet worden.

Veel particulieren, pensioenfondsen en andere institutionele beleggers bezitten staatobligaties. Dat zijn schulden van een staat. De bezitters van staatsobligaties gaan het schip in als een land zijn schulden niet meer kan of wil afbetalen, zoals na de Russische revolutie toen veel mensen hun pensioen verloren.

Toegevoegd na 18 minuten:
De Nederlandse staatsschuld is niet een paar tientjes per inwoner, maar 23 duizend euro per inwoner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatst is het mij op radio1 als volgt uitgelegd: als je een lening aangaat kost je dat bijv 5% rente maar als je er de juiste dingen mee doet levert je dat wellicht 10% op. Je kunt er dus op die manier op verdienen. Dat ging decennialang goed maar nu zijn er door andere oorzaken problemen gekomen met het hebben van een staatsschuld. Het geld levert niet meer zo veel op en als je niet uitkijkt gaat een land failliet (Griekenland, Cyprus bijv).

Landen hebben inderdaad geen directe leningen naar elkaar (dus beide kanten op) bevolking, bedrijven, beleggersen als dat al voor een heel klein deel zo is zeker al niet tegen hetzelfde rentepercentage dus wegstrepen kan niet. Over het algemeen hebben landen leningen lopen bij de bevolking, bedrijven, beleggers en bij veel rijkere landen.

Het werkt net als een lening bij een bank voor een huis, als jij maar inkomen genoeg hebt zal die bank jou graag geld lenen want daarmee krijgen ze rente terug. Er is alleen de afgelopen jaren gebleken dat banken te makkelijk geld leenden. Dat is ook een probleem landelijk gebleken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt sparen voor een auto of je kunt een lening aangaan. Sparen duurt jaren een lening gaat sneller.
Als je meer leent dan dat je kunt afbetalen, kom je in de problemen. Dan kan je een andere lening aangaan om de oude af te betalen, wat de zaak alleen maar erger
maakt. Als je nu blijft banken of andere instantie vinden die je geld lenen word alles maar erger. Vergeet niet dat ondertussen uw wagen in waarde daalt. Dan komt er een moment dat ze hun geld komen ophijsen, wat jij niet kunt geven. Dan nemen ze uw wagen mee die bijna niets meer waard is en de bank komt ook in de problemen. Resultaat een bank die op de fles gaat en alle andere banken mee in de afgrond trekt.
Resultaat een crisis
Dit is simplistisch uitgelegd wat een staatsschuld is en wat de gevolgen kunnen zijn.
Robby BB