waarom maken we geen extra geld en geven we dat aan de arme landen?

dit vroeg ik me eens af. ik weet dat de waarde daalt als we te veel euro's maken. maar waarom wisselen we dat niet gelijk om?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2.6K

Antwoorden (5)

Dan krijg je een enorme inflatie voor het geld in het andere land en dan raken die nog dieper in de problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je wil ze omzetten? Maar je hebt ze dan al wel al gemaakt..

Dus je maakte de Euros, en zette ze daarna weer om. De Euro's blijven genoteerd als gemaakt.

Ik kan je niet vertellen hoe het proces in de bank gaat, maar ga er maar vanuit dat wisselen niet helpt.

Je maakt alsnog meer Euro's, dus minder waarde van de Euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft te maken met hoe het monetaire systeem in elkaar zit en uiteindelijk met schulden.

Kort door de bocht uitgelegt komt het op het volgende neer.

Je hebt een land, met in dat land regering en een bank. De regering van het land zegt tegen de bank dat zij 10.000.000 (10 miljoen) wil hebben. De bank zegt op diens beurt dat de bank dit zal uitlenen tegen rente van 10%. De regering leent dus 10.000.000 met rente. Na 1 jaar besluit de regering het geld terug te betalen en geeft het geleende bedrag van 10.000.000 weer terug. Maar de rente die verschuldigd is 100.000 kan niet terug betaald worden omdat dat geld nooit heeft bestaan. En dus ontstaat er schuld.

Het komt er op neer dat een staats schuld dus nooit afbetaald kan worden. Hoe meer geld er gemaakt word hoe meer schuld er ontstaat en hoe minder het geld dus waard word. Dit monetaire systeem ligt sinds een paar jaar onder vuur omdat het een basis zou zijn van corruptie, tot in de hoogste groep van de macht hebbenden

voor meer informatie zie:
http://www.rayservers.com/images/ModernMoneyMechanics.pdf

Zeitgeist the Movie
http://www.youtube.com/watch?v=OrHeg77LF4Y

Zeitgeist Addendum ( vervolg van eerste film )
http://www.youtube.com/watch?v=EewGMBOB4Gg

Zeitgeist Moving Forward ( vervolg van 2e film )
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

en de Zeitgeist Movement zelf
http://www.thezeitgeistmovement.com/

Erbij moet verteld worden dat vele mensen Zeitgeist zeer sterk ondersteunen maar dat er tevens vele mensen zijn die het Zeitgeist gebeuren ook afwijzen. in de films komen vele dingen aan bod die door vele als waarheid worden gezien en door anderen als onzin met deze kennis is het altijd verstandig zelf een conclusie te trekken en je niet te laten leiden door slechts 1 kan van een verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels weet je wellicht, dat pensioenfondsen slechts dan aan hun verplichtingen kunnen =blijven= voldoen als zij een goede dekkingsgraad hebben. Met andere woorden voor elke euro die ze uitgeven moet er tenminste 105% tegenoverstaan. Dat is zeg maar een gewenste situatie, op grond waarvan de inflatie (het duurder worden van van alles en nogwat middels indexering kan worden gecompenseerd. Wordt de dekkingsgraad minder, dan moet op een gegeven moment het eigen vermogen worden aangetast. Geld bijdrukken kan maar er staat geen dekking tegenover. De toch al geringe dekking moet worden uitgesmeerd over steeds meer gemaakte euro's. De bakker die brood verkoopt moet steeds meer euro's vragen voor dat brood. Dus weer euro's bijdrukken. In de tijd van de inflatie in Duitsland was de inflatie op een gegeven moment zo hoog, dat er niet eens meer papier was om geld bij te drukken. Dus werden er waardestukken uitgegeven in de vorm van halve postzegels, stukjes zakdoek, halve schoenzolen. Je gelooft me niet> Het is waar. Dus je gedachten hebben je op een verkeerd spoor gezet.

Toegevoegd na 2 uur:
Geld bijdrukken of munten slaan en weggeven aan arme landen is net zo iets als gebakken lucht verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arme landen worden nog steeds gezien als een soort onoplosbaar probleem, maar de tijd schrijdt voort en een enorm aantal landen heeft nu al de welvaartsniveaus bereikt die we hier in de vijftiger jaren hadden. Daarom zijn er geen speciale maatregelen nodig en zal zelfs Afrika mettertijd op hetzelfde niveau komen als de westerse landen.
Een mentaliteitsomslag zou misschien nog helpen om wat meer economische activiteit te genereren in ontwikkelingslanden, maar gezien de volkswoede die uitbrak toen Willem Alexander een villa in Mozambique liet bouwen zal die verandering in Nederland nog wel een hele tijd uitblijven.