Wat gebeurd er, als elke nederlander zijn spaargeld gaat opnemen?

Ik vraag dit, omdat ik een reactie las over het nieuws van de SNS bank. Allemaal het spaargeld opnemen, stond in die reactie. Maar het stond niet bij, wat er dan gebeurd. En daar was ik wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2.7K

Antwoorden (1)

Dan heb je het over een zogeheten bankrun: "Een bankrun (ook wel run op de bank genoemd) is het verschijnsel dat zeer veel rekeninghouders bij een bank tegelijkertijd al hun spaargeld (willen) opnemen, waardoor voor de bank een acuut liquiditeitsprobleem ontstaat." [liquiditeit geeft aan in welke mate een onderneming haar lopende betalingsverplichtingen kan voldoen]
"Ook een bank die financieel gezond is kan ernstig in de problemen komen als een bankrun optreedt. Vaak is er onvoldoende liquiditeit beschikbaar om in een keer al het geld terug te betalen, omdat het geld al is geïnvesteerd in andere projecten. Bovendien kan de run ertoe leiden dat er uiteindelijk te weinig werkkapitaal overblijft. Los daarvan is een bankrun zeer slecht voor de reputatie van de bank, waardoor ook andere partijen geen zaken meer met de bank willen doen en bij genoteerde banken de aandelenkoers sterk zal dalen."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bankrun

Als iedereen al zijn/haar geld van de bank haalt, heeft de bank een probleem. Maar een bank heeft meer klanten dan alleen particuliere klanten, het meeste geld zit bij de zakelijke klanten. Die zullen niet snel aan die oproepen op Twitter en dergelijke gehoor geven, zeker niet nu de bank genationaliseerd is en er feitelijk niet zoveel meer aan de hand is.
Maar als iedere klant het geld van de rekening haalt, heeft de bank dus geen geld meer om mee te handelen, rente uit te betalen, te beleggen, en ontstaat dat liquiditeitsprobleem. Krijgt een bank dan geen hulp van buitenaf, dan gaat ie failliet (denk aan de DSB-bank).