Als de belastingdruk te hoog is, legt deze teveel druk/beslag op besteedbaar inkomen. Het geld wat je dus daadwerkelijk zelf kunt besteden wordt dus minder. Dit heeft gevolgen op de schaal waarop de belastingdruk te hoog is. Persoonlijk heb je minder te besteden, maar als de druk in een heel land te hoog is kan dit flinke gevolgen hebben voor de economie, met in het ergste geval en crisis tot gevolg, omdat men minder te besteden heeft
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Is belasting druk dan anders verdeeld in een land per wat dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je een voorbeeld noemen van een land dat in crisis is geraakt door te hoge belastingdruk?
Het gevolg kan zijn dat mensen ontmoedigd worden zich in te spannen om productie en diensten te leveren. Waardoor het nationaal inkomen gaat stagneren of nog erger, krimpen. Bovendien wordt daardoor een stimulans gegeven aan de zwarte economie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dus zelf kiezen om geen geld meer te verdienen bedoel je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, omdat dat te weinig oplevert vanwege de belastingdruk. Daarom is dit
aan de orde in de 2e kamer om de belastingdruk te verminderen, zodat het verrichten van arbeid weer meer oplevert. Zelf zou ik meer uren kunnen gaan werken, maar omdat ik netto er dermate weinig aan overhoud, zie ik daarvan af.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat is jou keuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel: een zzp-er vraagt 20 euro per uur. Daarvan is 21% al btw. Dus de zzp-er houdt zelf €15,80 over, waarvan hij ook verzekeringen, inkomstenbelasting, vervoerskosten, afschrijvingen etc. dan houdt hij minder dan €10 over.
ronron1212
8 jaar geleden
Vraagstelling je gaat uit van inclusief btw en een zzp-er vraag ex btw de door jou gesteld 20 euro dus de btw komt daar boven op. Daarnaast snap ik niet wat je nu wil vertellen?
ronron1212
8 jaar geleden
de zzp-er houdt in jou geval geen 15,80 over 16,53
Als de belasting druk hoog is hebben consumenten minder te besteden. Als consumenten minder producten gaan kopen, verdienen bedrijven minder. De winst is dan laag. In het ergste geval zullen bedrijven werknemers ontslaan om zo minder kosten(loonkosten) te maken. De economie verslechtert