Hoeveel zou het bij benadering kosten om terug te gaan naar de gulden?

Ik had mijn vraag willen stellen als: "Is het niet te duur om terug te gaan naar gulden, buiten de mogelijke economische gevolgen, om rendabel te zijn?" Maar ik bedacht me dat de antwoorden waarschijnlijk te subjectief zouden zijn. Dus leek het mij beter om de vraag zo te stellen dat ik naar de feiten mijn eigen mening kan vormen. Graag zou ik dus willen weten wat dit de samenleving zou kosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2.5K

Het beste antwoord

De overgang van gulden naar Euro heeft Nederland om en nabij de tien miljard euro gekost (om nog maar niet te spreken van de plotselinge prijsstijgingen in voornamelijk de kledingbranche en de horeca).
Nu terug naar de gulden zal dus minimaal hetzelfde kosten, zoniet meer. Met weer de bijbehorende prijsstijgingen die 'makkelijke' afrondingen mogelijk maken.

Laten we het op de 'makkelijke'euro/gulden manier omrekenen : tien jaar geleden tien miljard gulden, dat wordt nu dan ongeveer de helft plus inflatie, plus nieuwe bijkomende kosten, zeg zeg 6 miljard euro.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar dat is PUUR en alleen de omslag : dus nieuwe guldens maken en apparaten aanpassen.
Allerlei neveneffecten zullen het nog vele, vele malen duurder maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de opgetreden prijsinflatie van gulden naar euro zou ik eerder verwachten dat het richting 10 miljard euro gaat. Als je die overgang in het idiote plan om uit 'europa' te stappen komt er nog heel veel meer bij omdat er weer een enorm grensbewakingscircus opgezet moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zou ik ook niet raar van opkijken. In elk geval dient het geen enkel doel en heeft het geen enkel nut (meer).

Andere antwoorden (1)

Dat heeft de PVV in maart van dit jaar laten uitzoeken door het onderzoeksbureau Lombard Street Research.
Volgens het onderzoek van Lombard Street Research kost het Nederland 51 miljard euro om uit de euro te stappen. Dat wordt goedgemaakt, omdat Nederland 75 miljard kan besparen omdat het andere eurolanden niet meer hoeft te helpen. Volgens het bureau kost de euro Nederlanders jaarlijks 2.700 euro.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat rapport is nogal bekritiseerd omdat belangrijke neveneffecten niet in de sommetjes zijn meegenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gulden zal ook nooit de gulden meer worden zonder de D-mark waar die nogal afhankelijk van was.
AWM
11 jaar geleden
Dat moge zo zijn en ik heb er ook zo mijn gedachten over, maar er zijn geen andere onderzoeken op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat het een ronduit belachelijk idee is en alleen een opportunist als geert wilders zoiets achterlijks kan bedenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(-) omdat je bij het antwoord op zijn minst had moeten vermelden dat er veel vraagtekens bij dit rapport zijn geplaatst.
AWM
11 jaar geleden
Misschien kun je even de link openen die ik gaf en de kop boven het artikel hardop voorlezen...