Is Nederland al haar miljoenen kwijt als Griekenland alsnog failliet gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is in hoeverre Nederland uberhaupt iets van dat geld terug gaat zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk een andere discussie, maar stel je voor Nederland geeft die miljoenen weg, over een half jaar zijn ze alsnog failliet, dan kunnen we definitief fluiten naar onze centen en niemand die De Jager tegenhoudt. Hoe democratisch kun je zijn. We hebben als burger niks te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat we er niks van terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miljarden zul je bedoelen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan te bedenken dat we onder die 3% moeten blijven. Ik kan dat gewoon niet rijmen. Nederland wordt arm van geld weggeven.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
het maakt niet uit of Griekenland failliet gaat - het geld is Nederland sowieso kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je afvragen waarom de euro gered moet blijven worden. Engeland, Zweden Zwitserland kunnen zich zonder Euro ook prima handhaven.

Het beste antwoord

Een land kan niet failliet gaan zoals bij een bedrijf. Een faillissement betekent dat je je schulden niet kan betalen. Als een persoon of een bedrijf dat is, betekent het dat al zijn bezittingen verkocht worden, en met de opbrengst worden de schuldeisers betaald. Landen zijn soeverein, dus onafhankelijk, wat betekent dat niemand bezittingen (bijvoorbeeld gebouwen die eigendom van de staat zijn, of bedrijven die van de staat zijn) kan afpakken en verkopen.
Het enige wat er dus kan gebeuren als een land zijn leningen niet meer terug kan betalen is dat ze besluiten om te stoppen met terug te betalen. Het gevolg is natuurlijk dat als het land geld nodig heeft om bijvoorbeeld voedsel te importeren (omdat ze zelf te weinig landbouwgrond hebben), dat niemand ze meer geld uit wil lenen. Ook zal het land politiek onder druk gezet worden om alsnog aan de eisen te voldoen en ook een deel van de Nederlandse miljoenen terug te betalen. Of we dan ook echt wat terugkrijgen is zeer de vraag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas vind ik niet dat het perfect antwoord er tussen zat, maar met jouw uitleg komen we een heel end. Als een land failliet gaat hoe komen we dan toch aan het geld. Krijgen we er dan een stuk land bij? Mogen we spullen gaan verkopen? Allemaal vragen waar niemand antwoord op geeft. De hele zaak wordt gespitst of we Griekenland gaan helpen. De Jager kan wel gaan roepen over alle voorwaarden, maar dan nog. Stel dat het als een kaartenhuis in elkaar valt, of Spanje Portugal en Ierland ook geld gaan vragen........Mijn conclusie is dat er veel te veel landen lid geworden zijn van de euro en dat gaat nog heel veel geld kosten.

Andere antwoorden (2)

de betekenis van faillisement is dat een bedrijf of nu een land zoveel schulden heeft, dat zij dit niet meer terug kunnen betalen. zodra Nederland dus geld leent aan griekenland, en Griekenland gaat alsnog failliet, dan kan het zijn dat Nederland dat geld niet meer terugziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn de schuldeisers machteloos als een bedrijf failliet gaat. Bij een land ligt dat iets complexer, een land gaat normaal gesproken niet failliet en blijft altijd bestaan. Wel zou er een groot gedeelte van de schulden kwijt gescholden worden.