In theoriekan het wel, maar het gebeurt waarschijnlijk nooit, want dat zou betekenen dat alle Nederlandse belangrijke bedrijven compleet niks waard zijn, oftewel falliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan niet want dan zouden alle aandelen niets kosten (gratis zijn). De AEX kan wel richting nul gaan maar de nul bereiken is onmogelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog iets anders gezegd: De AEX is een optelsom van de waarde van de grootste en belangrijkste aandelen in Nederland. Dat kan nooit bij elkaar 0 zijn omdat er in crisistijd altijd wel aandelen zijn die het wel goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet.

Dat zou er op neer komen dat de hele economie 0 euro waard is.
En dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou wel moeten kunnen. Maar dan zijn alle beursgenooteerde bedrijven in Nederland failliet.

Want zelfs al zou een bedrijf als Post NL failliet gaan (een AEX genoteerd bedrijf), dan zouden bedrijven uit de IEX vanzelf instromen in de AEX. Normaal gesproken bestond de AEX ook uit de 25 bedrijven waarvan het meeste in de aandelen gehandeld werd (en ook het waarde vast zouden moeten zijn), maar door opsplitsingen van o.a. Post NL bestaat deze lijst nu uit 26 bedrijven

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht de AEX op 0 staan. Dan is Nederland failliet, en zullen we denk ik allemaal omkomen van de honger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Lang voordat de aandelen van een bedrijf 0 euro waard zijn is het al failliet.
Bovendien, Die laatste toevoeging is onzin. Er is helemaal geen direct verband tussen de stand van de AEX en de staatskas van Nederland.
-1 dus, sorry bro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben al lang blij dat je een verklaring geeft voor je -1, hier kunnen mensen nog iets van leren. In zekere zin klopt je verklaring wel, Saab is failliet maar heeft nog enige waarde dit komt mede door de doorstartmogelijkheden die er nog zijn. Maar zijn deze er niet zal het aandeel 0 waard zijn.
Desalniettemin, heeft dit indirect wel te maken op de staatskas. Mocht de economie dusdanig krimpen dat de AEX op 0 staat. Is een fallisement nabij. En bedenk wel dat de grootste bedrijven van NL dan wegvallen. Dit terwijl ASML, Heineken, schiphol (of ja eigenlijk KLM), Philips, Shell enzovoort. Wel voor de meeste banen zorgen. Ik zie indirect dus wel degelijk een verband met een falliesement van Nederland. We kunnen van mening verschillen maar ik waardeer het in iedergeval dat je uitleg geeft voor een negatiefduimpje daar worden we allemaal wijzer van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, tuurlijk zijn er indirecte verbanden. Maar daarom had ik het ook over een direct verband.
Het is niet gegarandeerd dat Nederland failliet zou zijn als alle bedrijven op de AEX dat wel zouden zijn. Zo bedoelde ik het. En blij dat ik eindenlijk eens iemand tegen kom die niet meteen op de kast schiet en tot t lachwekkende toe zijn gelijk probeert te halen. Dat siert jou ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Etab, het gaat om direct en indirect verband, natuurlijk is er een grote kans dat het bijzonder slecht zou gaan met de Nederlandse economie/staatskas als de complete AEX naar 0 zou afdalen. Er is echter geen direct verband(wat j0ve probeert uit te leggen), je kan nooit aantonen dat: als AEX=(bijna) 0 => ineenstorting Nederland(se economie/staatskas). -Daar echter ) onwaarschijnlijk is zal dat dus niet gebeuren.- Het feit dat iets onwaarschijnlijk is is natuurlijk nooit de garantie dat het daarom niet gebeurt.