Wat zou de overheid kunnen doen om de huizenmarkt weer uit het slop te krijgen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Het grote probleem in de huizenmarkt zit mijn inziens in 2 zaken:

- De overheid heeft het bericht gegeven dat de hypotheekrente aftrek niet heilig is, mensen willen eerst weten wat er gaat gebeuren.
- De banken hebben de criteria voor een hypotheek dusdanig opgeschroefd dat het bijna onmogelijk is een hypotheek te krijgen.

dus wat moet de overheid doen:
- duidelijkheid verschaffen in de toekomstige regelgeving
- een garantie aan de banken afgeven om de criteria omlaag te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier aan kan de overheid niet veel doen. Het is een kwestie van vraag en aanbod. De prijzen van huizen zijn de laatste jaren te veel omhoog gegaan en nu is het punt bereikt waarop mensen niet meer voor een huis kunnen of willen betalen.
12 jaar geleden
in ieder geval van de hypotheek renteaftrek afblijven!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huizenmarkt is afhankelijk van kopers. Het grootste deel van de kopers wacht in deze tijd met kopen tot het eigen huis is verkocht.
Omdat men zo voorzichtig is met kopen, is de omloop zo enorm traag:
Jan wacht tot zijn huis X verkocht is voor hij huis Y koopt, Piet wil graag huis X kopen, maar dan wil hij eerst zijn huis Z verkocht hebben.
Zowel Jan als Piet zijn in dit geval dus afhankelijk van de verkoop woning Z. Maar niet alleen Jan en Piet, ook de verkopers van huis Y, etc etc...
Wanneer er eenmaal een koper is die wél gewoon koopt, volgt daar nu vaak een kettingreactie op.

Eigenlijk is onze crisis op de huizenmarkt niet eens logisch. De huizenmarkt bij onze oosterburen floreert en hun economie is vergelijkbaar met de onze!

Om de huizenmarkt weer op gang te krijgen is het belangrijkste dat men beseft dat de crisis pas over gaat als de economie weer op gang komt. Met andere woorden: wanneer men weer geld gaat uitgeven! Die economie is afhankelijk van de uitgaven van consumenten als jij en ik. De angst (die ook voorkomt uit mediaberichten) houdt een economisch herstel tegen!

De hypotheekrenteaftrek heeft er minder mee te maken. Immers: het huidige kabinet wil daar niet aan tornen. De maatregel om de overdrachtsbelasting te verlagen is prima, maar te klein om daadwerkelijk bij een grote groep mensen van doorslaggevend belang te zijn.

Zij willen toch liever eerst hun huis verkopen... en zo is de cirkel weer rond!