Wat zijn beurzen? En hoe zit het met producten/betaal middelen die omhoog en omlaag gaan?

Ik vraag me af hoe dat werkt. Ik heb dit nog niet op school gehad plus ik ben zelf 16 dus als je het uitlegt zou het fijn zijn als je het gemakkelijk vertelt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (2)

Een beurs is een abstracte markt waar aandelen en obligaties verhandeld kunnen worden. Ik zal je wat vertellen over aandelen.

Stel bedrijf X heeft een aandelenkapitaal van 200Euro. Dan moeten/mogen ze dat aandelenkapitaal opsplitsen in kleinere stukjes. Als ze ervoor kiezen om er stukjes van 20Euro te maken. Dan noem je die 20Euro de nominale waarde van een aandeel.

Bedrijf X heeft dus 10 aandelen.

Stel jij wil een aandeel kopen van bedrijf X dan kan je meerdere aandelen kopen. In dit geval koop je er 1 dus betaal je 20Euro aan dat bedrijf.

Als je een aandeel koopt heb je bepaalde rechten op een bedrijf. Maar dat is niet de vraag dus ga ik daar niet verder op in.

Ok, je hebt dus nu een aandeel van 20Euro. Daar kan je winst mee maken als het bedrijf winst maakt.
Stel bedrijf X maakt een winst van 100Euro. Dan kan bedrijf X ervoor kiezen om 10% van de winst in dividend uit te keren in dividend (jouw winst bedrag).
Maar, als het bedrijf al hun 10 aandelen heeft verkocht, dan krijg jij maar 1 Euro dividend. Want 10% van 100 is 10 euro. 10/10= 1.

De beurzen zeggen dan weer iets over de winst van een bedrijf. Dus maakt een bedrijf veel winst, dan kan je als aandeelhouder ook winst maken. Dus als de koers van een bedrijf stijgend is, dan trekt dat meer eventuele aandeelhouders dus zal het bedrijf meer aandelen kunnen verkopen.

Dit is een erg goede leesbron:
http://financieel.infonu.nl/beleggen/3753-de-beurs-wat-houdt-het-in.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beurs is een marktplaats.
Er worden aandelen verkocht en gekocht.
Een aandeel is een deelbewijs van een bedrijf. Als je een aandeel koopt of verkoopt, koop of verkoop je dus een stukje eigendom van een bedrijf.

Wat is nu het nut van het kopen of verkopen van stukjes eigendom van een bedrijf?

Simpel: je kan er geld mee verdienen.

Hoe dan?
Een bedrijf dat (een stuk van) haar aandelen op de beurs te koop aanbiedt, doet dat om in één klap veel geld te verdienen.
Een voorbeeld:
Stel, het bedrijf hierboven is producent van diepvriesfrietjes en heeft totnogtoe haar aandelen nooit op de beurs te koop gezet.
Het geld dat het bedrijf verdient met de verkoop van de frietjes (aan supermarkten bijvoorbeeld) wordt grotendeels opgemaakt aan het betalen van de arbeiders, de aankoop van grondstoffen (aardappelen!, olie), onderhoud van het bedrijfsgebouw, betalen van belastingen, electriciteitsfactuur, enz... Het geld dat uiteindelijk overblijft (de winst) wordt jaarlijks op een spaarrekening gezet.
Omdat er de laatste tijd veel concurrentie is (er zijn vele frietjesproducenten bijgekomen) verdient het bedrijf niet meer zoveel geld en wil het ook beginnen met het produceren van vleeskroketten omdat het denkt dat daar veel geld mee te verdienen valt.
Daartoe moet het bedrijf eerst een nieuw bedrijfsgebouw bouwen en tal van nieuwe (kroket)machines kopen. Dit kost veel geld en zoveel geld heeft het bedrijf de laatste jaren niet kunnen sparen.
Oplossing: het bedrijf verkoopt een hoeveelheid van haar aandelen op de beurs.
De prijs die het bedrijf voor een aandeel vraagt, is afhankelijk van de waarde van het bedrijf. De waarde van het bedrijf is dan weer afhankelijk van enerzijds de bezittingen van het bedrijf (machines, gebouwen,...) en anderzijds van 'hoe goed het gaat met bedrijf'; maw of ze veel geld verdienen met de verkoop van de frietjes en of ze denken veel te gaan verdienen met de verkoop van vleeskroketten).
Stel dat het bedrijf berekent dat het in zijn totaal 100.000.000€ waard is en dat het 200 van de in totaal
1000 aandelen op de beurs verkoopt, dan verdient het bedrijf in één klap (200/1000)x100.000.000= 20.000.000€ of 100.000€ per aandeel.
Hiermee kan het bedrijf dan beginnen met het opstarten van de krokettenproductie.

zie verder hieronder