houdt de ecb de rente nu laag om economie te stimuleren of om banken in zuid-europa op de been te houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met een lage rente kan je de economie stimuleren in tijden van laagconjunctuur, mensen kunnen goedkoper lenen en sparen is niet aantrekkelijk, hiermee geven mensen meer uit en gaat het van laagconjunctuur naar hoogconjunctuur, risico bestaat dat de productiecapaciteit wordt bereikt en er bestedingsinflatie komt , omdat consumenten meer vragen dan dat er geproduceerd kan worden

Het beste antwoord

Officieel houdt de ECB de rente laag om de economie te stimuleren en de inflatie aan te wakkeren.
Maar het is misschien niet toevallig dat het de Italiaan Draghi goed uitkomt dat de Zuid-Europese banken én landen zo op de been blijven. Italië koerst al richting een niet meer terug te betalen staatsschuld van 2500 miljard euro.
SimonV