welke economen in binnen-of buitenland hebben de kredietcrisis van 2008 correct voorspeld?
economen/gurus/commentatoren whatever. Wie was/waren er correct in zijn/hun voorspelling?
GoeieVraag is onderdeel van Startpagina. Startpagina geeft al meer dan 20 jaar een overzicht van handmatig geselecteerde links van relevante en betrouwbare Nederlandse websites.
Startpagina is dé (op)startpagina om je zoektocht op internet te beginnen.
Op zoek naar meer informatie over een specifiek onderwerp? Neem een kijkje op de themapagina's van Startpagina.
GoeieVraag is onderdeel van Startpagina. Startpagina geeft al meer dan 20 jaar een overzicht van handmatig geselecteerde links van relevante en betrouwbare Nederlandse websites.Startpagina is dé (op)startpagina om je zoektocht op internet te beginnen.Op zoek naar meer informatie over een specifiek onderwerp? Neem een kijkje op de themapagina's van Startpagina.
Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Economie. Vragen over bankieren, belastingen, beleggen, cryptocurrency, lenen, sparen, uitkeringen en toeslagen en verzekeringen vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.
economen/gurus/commentatoren whatever. Wie was/waren er correct in zijn/hun voorspelling?
Voor een onderzoek dat ik wil gaan houden ben ik van plan 3 groepen respondenten te benaderen. De bestaande-, potentiële en ex-klanten van een bedrijf.
Nu weet ik wel hoe ik de steekproefgrootte en het vereisten aantal uitnodigingen moet berekenen.
Het probleem is nu alleen dat ik sowieso 2000 bestaande klanten wilt benaderen, maar het benaderen van potentiële en ex-klanten is natuurlijk een stuk lastiger. Maakt het uit hoeveel potentiële en ex-klanten benaderd als de uitkomsten van dit onderzoek allemaal op 1 hoop belanden? Houd ik het onderzoek op die manier representatief en betrouwbaar?
Alvast heel erg bedankt, Nick
Ik ben een 4e-jaars student commerciele economie en heb laatst op een tentamen een vraag gehad, waarbij men vroeg naar de marktvorm van de automarkt. Het behoeft geen toelichting dat dit het om heterogene producten gaat. Mijn vraag is echter hoe het nu is gesteld met de variabele van het aantal aanbieders. (monopolie, oligopolie of polypolie). De definitie van een monopolie is duidelijk (één aanbieder). Die van oligopolie (weinig aanbieders) of polypolie (Veel aanbieders) niet. Veel en weinig zijn immers relatieve begrippen.
Zoals ik het heb begrepen is daarom (om een lijn te kunnen trekken tussen oligopolie en polypolie) een C4-index (gezamenlijk marktaandeel van de 4 grootste aanbieders in die markt) in het leven geroepen, wat zegt dat (volgens NIMA) bij een oligopolie de C4-index minstens 50% moet zijn.
tot zover de theorie, zoals ik deze interpreteer...
Als ik dit toepas op de automarkt, dan is het niet zo dat de 4 grootste aanbieders de helft of meer van de markt in handen heeft (C4-index is dus lager dan 50), wat aangeeft dat het een polypolie is. --> heterogreen, dus monopolistische concurrentie.
Toch is die vraag fout gerekend en kreeg ik het bericht dat de automarkt toch echt een polypolie is. Wat is mijn denkfout? Wanneer is iets nu precies een oligopolie of een polypolie?
Graag alleen antwoorden van deskundigen en/of betrouwbare bronnen.
Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb een foutje getypt zie ik.
De vraag is dus fout gerekend met het bericht dat de automarkt een oligopolie is.
GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing