Mag een werkgever inzagen in crypto opeisen?

Mijn baas eist dat ik inzagen geeft in mijn eigen vermogen (crypto). Hij wilt op basis van dit mijn salaris wel of niet inkorten, mag dit?

een jaar geleden
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee, natuurlijk niet.
Pieterke
een jaar geleden
Wat een rare baas heb jij. Natuurlijk mag hij dat niet.
Amadea
een jaar geleden
Heeft jouw werk dan met digitale tegoeden te maken?
Jrm93
een jaar geleden
Nee, mijn werk heeft niks te maken met digitale tegoeden.
Anna95
een jaar geleden
Alleen de belastings dienst mag dit , je werkgever niet
erotisi
een jaar geleden
Naar verwachting zal per 1 augustus 2022 het wetsvoorstel in werking zal treden waarin belangrijke beperkingen zijn opgenomen voor het nevenwerkzaamhedenbeding. Door de wetswijziging zal een verbod op nevenwerkzaamheden als hoofdregel niet rechtsgeldig meer kunnen worden bedongen. Uitzonderingen zijn dus slechts beperkt mogelijk en slechts op grond van objectieve redenen. Met andere woorden: Indien in de arbeidsovereenkomst is bepaald dat het verrichten van arbeid voor een ander in het geheel niet is toegestaan en daarvoor geen objectieve reden bestaat of kan worden aangetoond, is het (nevenwerkzaamheden)beding nietig. Het is daarbij overigens niet noodzakelijk dat in het beding zelf een rechtvaardigingsgrond is opgenomen. Het wetsvoorstel stelt invoering van artikel 7:653a BW voor. Thans is het nevenwerkzaamhedenbeding nog niet wettelijk geregeld. Het voorstel luidt als volgt:
https://www.arbeidsrechter.nl/verboden-nevenwerkzaamheden-in-de-arbeidsovereenkomst/

Antwoorden (1)

Jouw werkgever heeft niets te maken met jouw vermogen dus ook niet met jouw bezit in crypto. Daarnaast mag hij op jouw bezit zoen zo je salaris niet korten.
een jaar geleden
Jrm93
een jaar geleden
Dat denk ik dus ook!
Echter verwijst hij naar mijn contract (half jaar) en het verbod van nevenactiviteiten en volgens hem is het handelen en bezit hebben van crypto een nevenactiviteit.
Ritsuka
een jaar geleden
Wat voor werk doe je dan?
Jrm93
een jaar geleden
Ik ben verantwoordelijk voor het klantencontact.
Nieuwe klanten, facturen, beantwoorden van vragen, afspraken enz.
Thecis
een jaar geleden
Klinkt meer als een excuus om onder bepaalde zaken uit te komen.
Daarbij, als je als crypto had voordat je daar werkte, heeft de werkgever dit geaccepteerd (ook al wist hij het niet).
Geen inzage geven, hij heeft er niets mee te maken.
anneliez
een jaar geleden
wegwezen daar
paulus811
een jaar geleden
Ik werk bij een groot accountantskantoor en mag niet in aandelen handelen van organisaties waarvoor we controleren accountant zijn. Jaarlijks moet ik opgeven of ik of directe familie aandelen bezit en van welke organisaties. In die zin kun je niet zeggen dat een werkgever 'niets te maken heeft met jouw vermogen'.
tinus1969
een jaar geleden
Paulus811 heeft een punt, maar dat gaat over belangenverstrengeling. Dat moet van te voren worden aangekondigd, en is geen reden voor salariskorting.