Naar verwachting zal het nog 120 jaar duren voordat de resterende 10% is gemined. Deskundigen verwachten dat de laatste Bitcoin in februari 2140 vrijgegeven zal worden, gebaseerd op schattingen van netwerkactiviteit en halveringen.

Er zal voor de miners een financieel belang moeten zijn om de transacties op de Blockchain te blijven goedkeuren. De verwachting is dan ook dat, wanneer er geen nieuwe Bitcoins meer uitgegeven worden, de transactiekosten worden verhoogd. De miners zullen een fee gaan rekenen voor de capaciteit die zij in moeten zetten om een transactie goed te keuren.
2 jaar geleden
De allerlaatste Bitcoin zal waarschijnlijk ergens in 2140 gemined worden.
Het protocol van Bitcoin kan in theorie nog veranderen om het plafond van 21 miljoen munten te verhogen. Hiervoor zouden wel 95 procent van alle mijners moeten meewerken, anders valt dat protocol niet aan te passen. Dit scenario is bijzonder onwaarschijnlijk en zal wellicht enkel voorvallen als de koersontwikkeling van Bitcoin een bijzonder diepe duik neemt.
Bitcoinmijners zullen trouwens hun werk niet opeens verliezen na het mijnen van de laatste Bitcoin. Ze zullen nog steeds transacties kunnen verifiëren en de transactiekosten opstrijken. Die kost is momenteel enkele dollars per “block”, maar de prijs zou moeten stijgen als alle Bitcoins gemijnd worden en de digitale munt schaarser wordt.
De transactiekosten zouden zo zelfs kunnen oplopen in de duizenden dollar, waardoor Bitcoin wellicht nooit gebruikt zal worden als dagelijks betaalmiddel maar eerder als bezitting om in te investeren.