Enerzijds het rendement in de vorm van dividend en anderzijds vraag en aanbod, waarbij de vraag wordt gestuurd door emoties. geruchten en subjectieve inschattingen.

De waarde van goud wordt volledig door de tweede methode bepaald en i daardoor op nog minder gebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grotendeels wordt die beinvloed door de winst ontwikkeling van een bedrijf of door de langetermijn ontwikkelingen die er worden verwacht.
13 jaar geleden
Vaak sentimenten......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst en hebzucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles.
Winstcijfers over het laatste jaar/laatste kwartaal. Verwachtingen van analisten. Aan- en verkoopgedrag van andere beleggers. De olieprijs. De rentestand. De koers van de dollar/yen/roebel/... Werkloosheidcijfers. Inflatie. Geopolitieke spanningen (oorlog)... Koersontwikkelingen van andere bedrijven in dezelfde markt... Koersontwikkelingen van andere bedrijven in een andere markt.... kortom... alles heeft invloed op de markten.

Daarom werken banken ook met mensen die in bepaalde niches gespecialiseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen maar VRAAG EN AANBOD

En dat wordt weer bepaald door o.a.;

Winstverwachting
Koers/winstverhouding
Economisch klimaat
Bedrijfstak
Sentiment
De media (slecht bericht beinvloed vraag en aanbod)
etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aandeel vertegenwoordigd ongeveer de waarde die het bezit van dat aandeel je in de komende 10 jaar oplevert. Alleen niemand kan de toekomst voorspellen. Hierdoor veranderen de aandelenkoersen dan ook telkens.

Als de verkoopcijfers van een bedrijf slechter zijn dan verwacht daalt de prijs van het aandeel. Want de toekomstige waarde ligt waarschijnlijk ook lager dan tot dan toe werd verwacht. Als een bedrijf een nieuw product lanceert wat het goed doet, of een concurrent stopt ermee, dan gaat de prijs omhoog. Het bedrijf gaat het dan namelijk waarschijnlijk beter doen dan tot dan toe verwacht.

Doordat de aandelenhandel zo snel gaat veranderd de prijs op het moment dat er nieuwe informatie bekend is die de verwachting voor de toekomst aanpast. Als een bedrijf in Januari zegt goede verkopen te verwachten voor dit jaar, en in december inderdaad goede verkopen laat zien veranderd dit niets aan de prijs omdat die verwachting eerder al was ingecalculeerd.