Wat is het addertje van "onofficiele" banken met hoge rente percentages?

De banken garanderen wel dat je bij faillsement het geld terug krijgt. Denk hierbij aan MoneYou, Bank of Scotland, WestlandUtrecht Bank, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

"Onofficiele" banken is niet helemaal het goede woord. Iedere instelling welk in Nederland spaarrekeningen aanbiedt moet beschikken over een zogenaamde "bankvergunning". Deze bankvergunning wordt verleend door de Nederlandse bank. Veel banken in Nederland vallen onder het Nederlandse depositiegarantiestelsel welke tot een bedrag van 100.000 EURO garandeert (voorbeeld: DSB). Het kan echter ook zijn dat een bank uit de Europese Unie met een bijkantoor in Nederland (voorbeeld: Icesave) in Nederland opereert met een bankvergunning. Bij een faillisement van zo'n bank treedt het depositiegarantiestelsel in werking van de moeder van die bank. Het is in dat geval mogelijk dat het maximumbedrag lager is dan 100.000 EURO. Bank of Scotland opereert bijvoorbeeld in Nederland via een bijkantoor. Deze valt dus niet onder het Nederlandse garantiestelsel.

Wat betreft de hoogte van de rentes is het natuurlijk belangrijk om Appels met Appels te vergelijken en niet Appels met Peren. Kijk dus of er een minimumbedrag geldt voor de inleg (waarvoor het hoge tarief geldt), moet het bedrag een bepaalde tijd vaststaan, kun je alleen via een vaste tegenrekening geldt overmaken (zoals Leaseplanbank), is er sprake van een tijdelijke actietarief voor nieuwe klanten? Hoe omslachtig is het gebruik van een bepaalde spaarrekening.

Zoals eerder hierboven is aangeven het lijkt soms dat er veel meer afzonderlijke bankinstellingen zijn dan er feitelijk zijn. Zoals aangeven is Westland Friesland Bank onderdeel van ING, MoneyYou is onderdeel van ABN AMRO. Een bank is een net als vele andere produkten. Banken hanteren meerdere merken om uiteindelijk de meeste klanten binnen te halen.

Staar je niet teveel blind op de soms beperkte renteverschillen tussen spaarrekeningen. Reken bijvoorbeeld eens uit hoeveel rente het nu echt scheelt per maand/jaar. Een renteverschil van 0,2% scheelt bijvoorbeeld maar 2EURO per 1000EURO spaargeld per jaar. Oftwel 16,6cent per maand. Constant wisselen van spaarrekening brengt natuurlijk ook werk en soms ook kosten met zich mee.

TIP:Om problemen zoals geblokkeerde rekeningen bij een eventueel faillisement van een bank te voorkomen kan het handig zijn om altijd rekeningen te hebben bij twee verschillende banken (bijv ABN AMRO en ING) te hebben. Mocht 1 van de 2 banken in problemen komen kun je altijd bij een deel van je geld. DSB klanten kregen weliswaar het bedrag tot 100.000 EURO terug, maar konden even helemaal niet bij hun geld.

Toegevoegd na 58 minuten:
Friesland=Utrecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

vind je een hoog rentepercentage niet "addertje " genoeg? :-) en de bank of scotland is toch gewoon een goeie officiele bank???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moneyou is ABN, BoS is een gerenommeerde bank en WU hoort volgens mij bij ING. De reden dat ze hogere (ik neem aan spaar) rentes hanteren is dat ze veel minder of geen eigen kantoren hebben en veel meer via internet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je het een addertje noemt weet ik niet maar door veel marketing proberen ze zoveel mogelijk geld binnen te halen waarna ze na een periode stilletjes de rente weer laten dalen in de hoop dat de meeste mensen blijven hangen.