9% van je verdiende geld sparen, is dat veilig of zou het meer moeten zijn?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat niet om een buffer, die komt met tijd wel door het aantal procenten dat je spaart.

Er is toch een stelregel dat je x % van je inkomen zou moeten sparen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van hoeveel je verdient, hoe oud je bent, of je al dan geen kinderen hebt.

Een goed idee kun je krijgen als je de bufferberekenaar van het nibud gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt aan je verwachting: wat ga je doen met het gespaarde geld? en wanneer wil je dat gerealiseerd hebben?
Je kunt iedere maand zoveel sparen dat je de laatste dagen van de maand op een houtje moet bijten, of bij je moeder moet gaan eten. En als dat dan 9% is, is het eigenlijk te veel.
Als je binnen 5 jaar een wereldreis wilt maken, is het waarschijnlijk te weinig.
Ik heb ooit ergens gelezen dat een buffer op de bank van 3 maandsalarissen heel prettig is.
13 jaar geleden
Daar is geen zinnig antwoord op te geven als we jouw situatie & wensen niet kennen.

Zelf spaar ik 20 procent omdat ik graag reis & eerder met pensioen wil kunnen. Wat ok mee speelt is dat ik niet krom hoef te liggen om die 20% te kunnen sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Raamklaza;

Is geen zinnig antwoord op te geven zolang niet iedereen het erover eens is wat sparen is en wat niet. Is het aflossen van een koophuis sparen? En wat als de huizenmarkt instort? Is een goed pensioen een spaarvorm?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je eerst weten waarvoor je gaat sparen (een vakantie, of bijv. je pensionering - hele verschillende dingen met verschillende spaartijden etc.).

Maar ik zal proberen een generiek antwoord te geven:
Ken je het boekje Nudge van Thaler en Sunstein?
Zij geven aan dat een 'escalating contributions' het beste idee is om te sparen voor bijvoorbeeld je pensionering.

Waar het in het kort op neer komt: steeds bij een loonsverhoging je spaargedrag met hetzelfde bedrag mee laten groeien. Hierdoor ga je met verloop van tijd steeds meer sparen, zonder dat je het gevoel hebt dat je 'teveel spaart' en daardoor te weinig direct besteedbaar inkomen overhebt.

Het kan dus best zo zijn dat je met 3% begint, maar een paar loonsverhogingen verder kan dat zomaar op 10% liggen (3x ong. 3% verhoging). Zonder dat je het idee hebt, dat je krom hoeft te liggen voor dat sparen.
Wel belangrijk om te zorgen dat die wijzigingen (naar het hogere percentage) automatisch worden doorgevoerd, want anders komt het er nooit van ;-)