Is het hebben van een eigen huis, fiscaal voordeliger dan het beleggen in aandelen op de beurs?

Het komt mij zo voor dat mensen die sparen of beleggen in aandelen, harder fiscaal worden aangepakt dan mensen met een eigen huis. Heb ik het juist? Is het verstandiger om een huis te kopen dan je vermogen te beleggen op de beurs? Graag bronvermelding!
Het zou gaan om een woning om zélf in te wonen ipv huurwoning.

een jaar geleden
in: Beleggen
1.6K
SimonV
een jaar geleden
Je koopt geen eigen huis als belegging, maar omdat het goedkoper is dan huren. De netto kosten van een koopwoning zijn al snel de helft van een vergelijkbare huurwoning.
Als je een huis koopt, moet je bij de aangifte inkomstenbelasting een bedrag optellen bij je belastbare inkomen. Dat is het eigenwoningforfait. Dit bedrag is bij de aangifte over 2022 in veruit de meeste gevallen 0,45% van de WOZ-waarde van je woning. In 2023 gaat dit forfait omlaag naar 0,35%.
Koop je aandelen (of een tweede huis), dan betaal je geen belasting onder een vermogen van € 57000,-. Dan zijn aandelen 'voordeliger'. Daarboven kan het belastingpercentage over fictief rendement in 2023 oplopen tot 2%.
Over enige jaren wordt pas je echt rendement belast.
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/eigenwoningforfait
https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/belasting-box3-spaargeld-vermogen.html
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Voor mij kun je die vraag niet zo zwart/wit stellen. De kosten/risico's zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken. Daarnaast kopen de mensen doorgaans een woning om in te wonen. Aandelen worden met name gekocht om vermogen te laten groeien. Compleet ander uitgangspunt.

Antwoorden (1)

Een eigen woning met hypotheek is door de rente aftrek inderdaad voordeliger dan beleggen. Maar een huis kan kan ook Als beleggingen dienen.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Er wordt niet over een hypotheek gesproken. Is je (belegd) vermogen minder dan € 57.000,- dan betaal je hierover geen belasting. Bij een huis betaal je naast eigenwoningforfait nog eens gemeentebelastingen over de WOZ-waarde.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/box-3-inkomen-op-voorlopige-aanslag-2023
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi snap je antwoord niet rente voordeel je betaald nog steeds rente een huis is meer een gok investering met vreemd geld