Ik lees over hoge rente, maar een verkoopgolf in obligaties, hoe kan dat samengaan?

Of zou het iets te maken hebben met eerdere obligaties met een lagere couponrente (waardoor wellicht de koers daarvan daalt) die minder interessant zijn nu nieuwe met hoge rente worden uitgegeven?

6 maanden geleden
in: Beleggen

Antwoorden (1)

Als de rente stijgt, kunnen beleggers een nieuw uitgegeven obligatie met een hogere rente kopen, waardoor eerder uitgegeven obligaties met een lager rendement minder waard zijn.
Als je een obligatie had gekocht die 3% rente betaalt, maar de rente gaat snel naar de 4%, dan wordt het lucratiever om in nieuwe staatsleningen te beleggen tegen 4% dan in obligaties die maar 3% geven.
Op het einde van de rit krijgt de obligatiehouder zijn inleg van 1.000 euro weer terugbetaald. Als de marktrente gestegen is van 3% naar 4%, dan zal de koers van de obligatie onder de 1.000 euro dalen, zodat een nieuwe eigenaar van deze obligatie uiteindelijk ook ongeveer op 4% rendement kan uitkomen.
Voorbeeld
Steve koopt op 1 februari 2023 een obligatie voor de prijs van € 1.015,50 met een couponrente van 5,30%. De koers noteert aan 101,55% van de nominale waarde. De obligatie werd uitgegeven in 2016 en loopt nog tot 31 januari 2028.
Het couponrendement bedraagt 5,22% (5,30/101,55 x 100). Maar aangezien Steve de obligatie kocht aan een koers boven 100% van de nominale waarde die op vervaldag zal worden uitbetaald, lijdt hij een koersverschil. Hij betaalde immers € 1.015,50 voor de obligatie en krijgt op vervaldag slechts € 1.000,00 terugbetaald. Het koersverschil bedraagt hier aldus 1,55%.
Het actuarieel rendement of effectief rendement van de aangekochte obligatie bedraagt bij benadering: 5,22 – (1,55/5) = 4,91%.
In Excel kan u het effectieve rendement heel eenvoudig berekenen via de financiële formule RENDEMENT.
6 maanden geleden