Wat is short gaan?

Wat is de betekenis van short gaan, ofwel shorten? En welke voor- en nadelen zijn hieraan verbonden?

2 jaar geleden
in: Beleggen
2.2K

Antwoorden (1)

Met short gaan proberen beleggers winst te behalen door in te spelen op een daling van de koers. Als een belegger short gaat op een aandeel, dan verkoopt hij deze aandelen zonder dat hij ze daadwerkelijk in bezit heeft. Het doel van deze strategie is om de aandelen op een later moment en tegen een lagere prijs weer terug te kopen. Het verschil tussen de eerdere prijs en de huidige prijs is dan uw winst verlies.
Een belegger kan zowel aandelen, ETF’s als obligaties shorten. Het is uiteraard ook mogelijk om short te gaan door middel van afgeleide producten als opties en futures(derivaten).
U vraagt zich waarschijnlijk nu af, hoe u aandelen kunt verkopen die u niet heeft?
Het antwoord is simpel; u leent deze van een andere partij en betaalt daar een vergoeding voor.

Voordelen
• Flexibiliteit. U kunt niet alleen profiteren van stijgende koersen, maar ook bij dalende koersen kunt u rendement behalen.
• Hedging. Met een short positie kunt u uw financiële risico’s geheel of gedeeltelijk af dekken. Door shortposities tegenover uw gekochte aandelenposities te zetten dekt u het marktrisico (deels) af.
• Snelheid. Terwijl een stijgende beurs over het algemeen langzaam beweegt, zien we bij een dalende beurs juist het tegenovergestelde.

Nadelen
• Onbeperkt verlies. Wanneer u long zit kan u namelijk enkel uw inleg verliezen (indien niet gekocht op marge). De prijs kan immers niet lager zakken dan € 0. Terwijl bij een shortpositie uw verlies theoretisch gezien oneindig is. Een aandeel kan in theorie immers ongelimiteerd blijven stijgen.
• Rente. De rente die u betaalt voor het lenen van aandelen is terug te vinden in het LYNX handelsplatform onder de SLB (Stock Loan Borrow) rates. Deze interestvoet verschilt per aandeel en kan dag op dag verschillen aangezien dit afhankelijk is van het vraag en aanbod.
• Dividenden. Indien u een shortpositie heeft in een bedrijf en dit bedrijf keert op dat moment een dividend uit in de periode dat u short zit, dan dient u het bruto dividend te betalen. Uiteraard gaat het dividend van de koers af, en verandert er per saldo weinig voor u.
• Short squeeze. Shorters sluiten hun positie af door het terugkopen van de aandelen. Als zij dit allemaal tegelijk doen doordat er bijvoorbeeld positief nieuws is uitgekomen of doordat de stoplosses worden geraakt dan kan de koers plotseling hard stijgen. Dit heeft in het verleden al veel beleggers in problemen gebracht.