Heeft ING Bank genoeg CA$H FLOW om aan alle verplichtingen te voldoen binnen 30 dagen?

In het FD van vandaag staat dat ING Bank, op de beurs minder dan hun eigen vermogen per aandeel bedraagt.

Ik vraag mij af, wat kan gebeuren als alle instellingen dat hebben geld gelend aan ING Bank zullen hun geld ineens terug vragen binnen 30 dagen, op hun rekening te zijn bijgeschreven.

Net als een deurwaarder schrijft........:
' ik sommeer u binnen 5 dagen het bedrag te voldoen '.

Kan de ING dat doen?....

Zit er genoeg kapitaal ‘cash flow’ om aan alle verplichtingen te voldoen binnen 30 dagen?...............zonder staat steun?.................

Bron:
http://fd.nl/?overlay=http%3A%2F%2Ffd.nl%2F%3Fservice%3DunRegisteredLogin&target=http%3A%2F%2Fcompanyinfo.fd.nl%2Ffdid%2F091557570000

Toegevoegd na 1 uur:
Door: Saskia Jonker

woensdag 04 januari 2012, 17:14

update: woensdag 04 januari 2012, 18:18

Zeven van de 25 grootste Nederlandse aandelen zijn lager geprijsd dan de boekwaarde. Onder meer ING, ArcelorMittal en Air France-KLM kosten op de beurs minder dan hun eigen vermogen per aandeel bedraagt.

Meer over dit onderwerp

Opmars AEX geremd door banken

Onder meer ING, ArcelorMittal en Air France-KLM kosten op de beurs minder dan hun eigen vermogen per aandeel bedraagt. Dat blijkt uit een analyse van deze krant op basis van gegevens van Bloomberg.

Link:

http://fd.nl/beleggen/946877-1201/zeven-aex-bedrijven-lager-geprijsd-dan-boekwaarde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K

Antwoorden (3)

In theorie: Als IEDEREEN zijn geld op gaat vragen bij de ING Bank, bij welke bank dan ooit, dan valt de ING Bank om ja.
Maar in de praktijk zal dat natuurlijk niet gebeuren.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik kan overigens het artikel niet vinden op de site van het fd. Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. ING is een solide bank die het heus zo heeft geregeld dat niet iedereen zijn geld ineens KAN opvragen.
Maar het blijft overigens staan, in theorie kan het ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nieuwsbericht houdt in dat alle bezittingen van ING (en ook 5 andere aandelen) feitelijk meer waard zijn dan de koers van de aandelen (intrinsiek). Echter vallen onder de bezittingen van een bank ook alle uitstaande leningen en over de feitelijke waarde hiervan kun je discussereen (zijn ze gezond en opeisbaar) Bij banken is het altijd zo dat bij totale opeising van alle tegoeden de bank niet hieraan kan voldoen (bankrun). Dit is zelfs al zo bij 10%. Dit komt omdat banken meer geld uitlenen dan ze feitelijk van spaarders hebben ontvangen.
ING heeft geen "cash flow" probleem, omdat de schulden van ING niet op korte termijn opeisbaar zijn en de spaarders alleen in een zeer onwaarschijnlijk geval (een groot deel van) hun geld zullen opeisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele bank is zo liquide of op korte termijn liquide te maken dat zo'n bank zonder hulp bij een bank-run overeind blijft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hieruit zie je ook dat in de monetaire economie "vertrouwen", dus de psychische factor, een heel grote rol speelt. Toen Wouter Bos banken overeind hielp zei hij dat hij € 100 miljard voor hulp had gereserveerd. Dat gaf vertrouwen.

Met zo'n Europese aanpak nu zou de € er stukken beter voor staan. De staatslieden en regeringen laten nu structureel anderen voorgaan en wachten nu tot een ander de kooltjes uit het vuur haalt.

Een wijsheid: Als je niets doet, gebeurt er niets.