Wat zijn beleggingsfondsen?

Ik zou misschien willen investeren in een belegginsfonds, maar wat is het precies?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Beleggen
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat zou jij dan aanraden om te doen als beginnende belegger?
poppetje54321
5 jaar geleden
Op het tweede deel van je vraag heb je al een antwoord gekregen. Op het eerste deel van je vraag zou ik alleen willen zeggen, doe het niet. Een beleggingsfonds is makkelijk voor iemand die geen tijd wil besteden aan daadwerkelijk beleggen, maar dat moet wel betaald worden. Er zijn niet of nauwelijks 'goedkope' beleggingsfondsen. En belangrijker: zeer weinig fondsen presteren beter dan de benchmark. Leuk als de koersen omhoog gaan, dan gaan deze fondsen mee (als het geen rotte appels zijn), maar de kunst is juist die aandelen uit te kiezen die ook winst generen als de beurzen naar beneden gaan. En die fondsen zijn er nauwelijks of met hoge kosten.

Antwoorden (1)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleggingsfonds vind je hierover onder meer:

"Een beleggingsfonds is in feite een ‘verzamelpunt’ voor beleggers. Op dat punt komt het geld van alle in het betreffende fonds investerende beleggers samen. Het totaalbedrag wordt het fondsvermogen genoemd.

De term beleggingsfonds wordt in het dagelijks verkeer vrij gebruikt, waarbij geen onderscheid gemaakt wordt tussen een beleggingsfonds en een beleggingsmaatschappij. De activiteiten van het fonds en maatschappij zijn in hoofdlijnen hetzelfde, maar en beleggingsfonds beschikt niet over rechtspersoonlijkheid en een beleggingsmaatschappij wel. Beleggers brengen collectief geld of andere goederen in het fonds in en kopen daarmee indirect, maar wel gezamenlijk, aandelen, obligaties, onroerend goed, grondstoffen, enz. Fondsen specialiseren zich in bepaalde sectoren, munten, regio's en proberen op die manier aan winstmaximalisatie te doen. Het beleggingsfonds ontvangt inkomsten zoals dividend, rente en/of huur, en er zijn waardeschommelingen in de bezittingen van het fonds. Na aftrek van kosten worden de positieve en negatieve resultaten doorgegeven aan de aandeelhouders van het fonds in de vorm van koersschommelingen in het fonds, en meestal ook dividend. Een groot aantal fondsen keert het dividend niet uit maar kapitaliseren het in het fonds. Fondsen zijn ook sterk afhankelijk van de verschillende nationale wetten."

Zie verder https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleggingsfonds.