Wat worden mijn pensioenkosten (eigenbeheer) als ik overstap naar nieuwe job zonder cao en pensioen?

Goedendag lezers!
Ik heb een vraag. Momenteel werk ik bij een werkgever en krijg zeg een loon van 3100,- met een cao bij Metaal en Techniek Installatie (PMT, ja niet de beste). Hiervoor draag ik zoals ik kan zien op mijn loonstrook zo’n 225 euro af.

Nu zit ik in overweging om een andere baan te nemen bij een werkgever met véél potentie met een loon van 3500,- zonder cao en geen pensioen. Dit dien ik dus zelf te regelen.

Nu is mijn vraag is dit wel zo verstandig om deze stap te maken? Als ik de stap zelf neem dan sluit ik een pensioenfonds af, banksparen of andere vorm… Wat voor inleg moet ik inleggen om toch een zelfde uitkering straks te verkrijgen?
En wat hou ik dan onder de streep over bij de nieuwe werkgever? Van de situatie nu weet ik het wel alleen als ik straks ja zeg wat dan…?

Even géén andere zaken meegewogen, want deze zijn gunstiger bij de ‘nieuwe werkgever’ zoals reistijd functie en toekomst perspectief.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als werknemer kun je niet zelf een pensioen regelen dat voldoet aan alle eisen die de wet stelt aan een pensioen en een pensioenfonds. Voor de werknemer is een pensioen voordelig: de werknemersbijdrage gaat in mindering op het loon VOOR de loonheffing eraf gaat, dus netto kost een pensioen veel minder dan de inhouding die je op je loonstrook ziet. Daarnaast dragen de meeste werkgevers het grootste deel aan het pensioen bij. Daarvan zie je niets terug op je loonstrook. De belasting wordt pas ingehouden als het pensioen gaat uitkeren. Zou je zelf iets regelen (een lijfrenteverzekering meestal, lijkt qua uitbetaling op een pensioen) dan betaal je dat van je nettoloon, aan een verzekeringsmaatschappij. Dat wordt een flink bedrag, als je ook het bedrag wil storten dat de werkgever normaal gesproken afgedragen zou hebben. Je hebt natuurlijk ook niet het voordeel meer dat ontstaat doordat pensioen wordt ingehouden voor de loonheffing wordt berekend. De lijfrentepremie is fiscaal wel aftrekbaar. (Als de lijfrente gaat uitkeren, wordt de belasting ingehouden). Maar hier zitten maxima aan. Al met al is een goede pensioenregeling "goud waard", al beschouwen te veel werknemers het als een lastige materie -dat is het ook- die een hoop geld kost. Toegevoegd na 2 minuten: Aan bedragen waag ik me niet, het is complexe materie. Maar laat je niet alleen leiden door het verschil in brutosalaris. Er zijn genoeg zakelijke dienstverleners op dit gebied die dit soort berekeningen met plezier -en tegen betaling- maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100