Wat worden mijn pensioenkosten (eigenbeheer) als ik overstap naar nieuwe job zonder cao en pensioen?

Goedendag lezers!
Ik heb een vraag. Momenteel werk ik bij een werkgever en krijg zeg een loon van 3100,- met een cao bij Metaal en Techniek Installatie (PMT, ja niet de beste). Hiervoor draag ik zoals ik kan zien op mijn loonstrook zo’n 225 euro af.

Nu zit ik in overweging om een andere baan te nemen bij een werkgever met véél potentie met een loon van 3500,- zonder cao en geen pensioen. Dit dien ik dus zelf te regelen.

Nu is mijn vraag is dit wel zo verstandig om deze stap te maken? Als ik de stap zelf neem dan sluit ik een pensioenfonds af, banksparen of andere vorm… Wat voor inleg moet ik inleggen om toch een zelfde uitkering straks te verkrijgen?
En wat hou ik dan onder de streep over bij de nieuwe werkgever? Van de situatie nu weet ik het wel alleen als ik straks ja zeg wat dan…?

Even géén andere zaken meegewogen, want deze zijn gunstiger bij de ‘nieuwe werkgever’ zoals reistijd functie en toekomst perspectief.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Beleggen
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Je werkgever moet ook nog een bijdrage aan je pensioen doen dus het bedrag wat jij betaald moet nog minstens verdubbeld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begreep zojuist inderdaad een soort 50-50% regel dus 450 euro aan pensioen wordt er afgedragen? Is het niet beter om eerst (ja niet belastingvrij) maar de eerste jaren het op een 'reguliere' spaarrekening te zetten of tegen 10 jaar vast. en dan dit vervolgens ingelegd wordt?
ronron1212
7 jaar geleden
http://kennisbank.sparen.nl/geen-pensioenregeling-werkgever
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bestaat er een 'eenvoudige' calculatietool om kosten en netto inzichtelijk te krijgen? Heb wel de website berekenhet.nl gevonden maar is meer om netto te berekenen als pensioen wordt berekend adhv cao of helemaal niets...
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat is er niet om je pensioen uit te rekenen.
Computoon
7 jaar geleden
Als je het "pensioenbedrag" dat je in gedachte hebt op een spaarrekening vastzet, groeit het nauwelijks met de lage rente van nu. Pensioenfondsen beleggen hun geld, in een mix van bijv. aandelen, obligaties en vastgoed. Probleem is natuurlijk dat beleggingen die het meeste risico met zich meebrengen in het algemeen ook het hoogste verwachte rendement hebben. Geld op de bank zetten werkt niet want dan "groeit" het onvoldoende om straks een levenslang pensioen van bepaalde omvang te krijgen. Bovendien betaal je nu nkomstenbelasting over spaargeld boven een bepaald bedrag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had mijn reacties perongeluk alleen onder het/een antwoord geplaatst. ik zal ze nog even hier zetten: ---
Maar als ik om advies vraag van zou ik het doen? Wat zal het antwoord zijn. Daarnaast biedt de nieuwe werkgever werklocatie in de buurt, krijg ik doorgroeimogelijlheden en ga ik de functie uitoefenen als marketing manager welke ik altijd al wilde beoefenen. Dus voornamelijk voordelen. Alleen knelpunt is dus loon. Want als je gezin moet onderhouden kun je er niet teveel op achteruitgaan en kijkend naar de toekomst… ---
Hier gekeken wat ongeveer inleg moet zijn als je het zelf gaat doen met banksparen: https://www.berekenhet.nl/pensioen/banksparen-pensioen.html Hier kun je kijken wat je netto overhoud. Als ik de waarde invul wat in u verdien met correspoderende cao erboj berekend hij automatisch pensioen aftrek en kom ik netto uit wat in nu heb…
Je kunt ook kiezen voor bedrijfs algemeen onder cao dan pakt hij geen premie voor pensioen mee…
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html En het betekend niet dat ik hier de rest van mijn leven blijf. Wie weet wel… een jaartje minder persioen opbouw is dat zo erg? Als dat je in de toekomst eens aanvullwnd pernsioen probeerd op te bouwen? Dus gok wagen, misschien doorgroeien, hoog loon krijgen en zelf pensioen afsluiten zolang ik hier werk… ---
Vandaag wil de eventuele nieuwe werkgever mijn antwoord weten… dus helaas te weinig tijd om in detail te rekenen of offertes op te vragen. Dit komt eventueel hierna wel…

Antwoorden (1)

Als werknemer kun je niet zelf een pensioen regelen dat voldoet aan alle eisen die de wet stelt aan een pensioen en een pensioenfonds.

Voor de werknemer is een pensioen voordelig: de werknemersbijdrage gaat in mindering op het loon VOOR de loonheffing eraf gaat, dus netto kost een pensioen veel minder dan de inhouding die je op je loonstrook ziet. Daarnaast dragen de meeste werkgevers het grootste deel aan het pensioen bij. Daarvan zie je niets terug op je loonstrook. De belasting wordt pas ingehouden als het pensioen gaat uitkeren.

Zou je zelf iets regelen (een lijfrenteverzekering meestal, lijkt qua uitbetaling op een pensioen) dan betaal je dat van je nettoloon, aan een verzekeringsmaatschappij. Dat wordt een flink bedrag, als je ook het bedrag wil storten dat de werkgever normaal gesproken afgedragen zou hebben. Je hebt natuurlijk ook niet het voordeel meer dat ontstaat doordat pensioen wordt ingehouden voor de loonheffing wordt berekend.

De lijfrentepremie is fiscaal wel aftrekbaar. (Als de lijfrente gaat uitkeren, wordt de belasting ingehouden). Maar hier zitten maxima aan.

Al met al is een goede pensioenregeling "goud waard", al beschouwen te veel werknemers het als een lastige materie -dat is het ook- die een hoop geld kost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aan bedragen waag ik me niet, het is complexe materie. Maar laat je niet alleen leiden door het verschil in brutosalaris. Er zijn genoeg zakelijke dienstverleners op dit gebied die dit soort berekeningen met plezier -en tegen betaling- maken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als ik om advies vraag van zou ik het doen? Wat zal het antwoord zijn. Daarnaast biedt de nieuwe werkgever werklocatie in de buurt, krijg ik doorgroeimogelijlheden en ga ik de functie uitoefenen als marketing manager welke ik altijd al wilde beoefenen. Dus voornamelijk voordelen. Alleen knelpunt is dus loon. Want als je gezin moet onderhouden kun je er niet teveel op achteruitgaan en kijkend naar de toekomst...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier gwkeken wat ongeveer inleg moet zijn als je het zelf gaat doen met banksparen: https://www.berekenhet.nl/pensioen/banksparen-pensioen.html Hier kun je kijken wat je netto overhoud. Als ik de waarde invul wat in u verdien met correspoderende cao erboj berekend hij automatisch pensioen aftrek en kom ik netto uit wat in nu heb...
Je kunt ook kiezen voor bedrijfs algemeen onder cao dan pakt hij geen premie voor pensioen mee...
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html En het betekend niet dat ik hier de rest van mijn leven blijf. Wie weet wel... een jaartje minder persioen opbouw is dat zo erg? Als dat je in de toekomst eens aanvullwnd pernsioen probeerd op te bouwen? Dus gok wagen, misschien doorgroeien, hoog loon krijgen en zelf pensioen afsluiten zolang ik hier werk...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Morgen wil de eventuele nieuwe werkgever mijn antwoord weten... dus helaas te weinig tijd om in detail te rekenen of offertes op te vragen. Dit komt eventueel hierna wel...