Hoe berekenen verlies van mijn beleggingsrekening bij tegenvallende jaren?

Op het moment ben ik aan het overwegen mijn geld te laten beleggen door een vermogensbeheerser. Dit wil ik 5 jaar laten doen. Ik wil een keuze maken tussen een defensief en een behoedzaam profiel.

Het zal waarschijnlijk niet voorkomen dat de koers vijf jaar lang naar benden gaat.

Maar hoe kan ik berekenen wat ik inlever als het geschatte rendement drie jaar daalt met een minimum inleg van 2500?

Dit wil ik graag weten om er zeker van te zijn om het vijf jaar te kunnen volhouden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hoe kan ik berekenen wat ik inlever als het geschatte rendement jaarlijks met 12% daalt voor drie jaar lang met een minimum inleg van 2500?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Antwoorden (1)

Beste Milagro,

Voor het vinden van het antwoord op je vraag vul je een business-calculator op de volgende wijze in:

Inleg = eenmalig 2500 = invoeren: PV = -2500
Aantal beleggingsjaren = 3 jaar = invoeren: N = 3
Verwacht rendement = 3 jaar lang -12% = invoeren: I/Y = -12%

De uitkomst vind je dan vervolgens door in te voeren: CPT + FV

Voorgaande invoeren geeft als antwoord dat je bij een eenmalige inleg van 2500 euro en een daarop volgend jaarlijks verlies van 12% per jaar voor drie achtereenvolgende jaren, eindigt met een bedrag van 1703,68. Je lijdt dan dus een totaal verlies van 2500 - 1703,68 = 796,32.

Meer, en uitgebreidere, informatie over het berekenen van je rendement lees je in De Basis van het Beleggen.

Succes!