Zijn geld en aandelen veilig bij DeGiro?

Ik overweeg mijn beleggingen (aandelen) onder te brengen bij DeGiro, vanwege de lage kosten. Zie http://www.degiro.nl/ .

Nu zijn geld en beleggingen die bij een bank staan, gegarandeerd via het Depositogarantiestelsel. Dus als de bank failliet gaat, krijg je je geld terug (met een maximum van, als ik me goed herinner, 100 k€).

Maar DeGiro is, als ik het goed lees, geen bank. Dat zou betekenen dat mijn geld en mijn aandelen niet onder het Depositogarantiestelsel zouden vallen. Ze hebben wel een constructie bedacht die ervoor zorgt dat al mijn tegoeden bij een aparte houdster-maatschappij worden gestald, zodat ze bij een faillissement van DeGiro toch veilig zijn - maar hoe veilig is die constructie werkelijk? Welke andere dingen kunnen er mis gaan?

Kortom, ik ben op zoek naar informatie over de veiligheid van mijn geld en mijn aandelen bij DeGiro. Veiligheid in de zin van: dat ik niets kwijtraak als DeGiro failliet gaat, of als ze besluiten ermee te stoppen, of als er iets anders onverwachts gebeurt. Ik zoek dus beargumenteerde uitspraken over de veiligheid, of de onveiligheid, van DeGiro.

Daarnaast waardeer ik natuurlijk alle tips over manieren om zelf op onderzoek uit te gaan - maar dat is niet mijn eigenlijke vraag, mijn eigenlijke vraag gaat over de mate van (on)veiligheid van het onderbrengen van geld en aandelen bij dit bedrijf.

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Beleggen
17.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je aandelen vallen zowieso niet onder het depositogarantiestelsel, enkel rekeningtegoeden bij erkende banken, zie dnb.nl Overigens ben ik erg geïnteresseerd in de antwoorden mbt veiligheid van deze constructie, aangezien ik dezelfde stap overweeg :-)
SimonV
9 jaar geleden
De aandelen die je via de bank aanhoudt, staan niet bij de bank. Ze staan bij een bewaarbedrijf. Die raak je dus niet kwijt als de bank omvalt. Maar DeGiro is natuurlijk geen bank. "Beleggersvereniging VEB heeft in het kader van haar jaarlijkse brokeronderzoek waarvan morgen de nieuwste editie verschijnt, ook naar DeGiro gekeken en constateert niet dat handelen via de DeGiro risicovoller is dan handelen bij andere brokers." http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/degiro-gaat-gratis-fondsen-aanbieden
SimonV
9 jaar geleden
Misschien hier nog wat interessante info:
http://www.iex.nl/Column/117156/DeGiro-en-het-risico.aspx
ronron1212
9 jaar geleden
Aandelen zijn een onderdeel van een bedrijf als het bedrijf waar je in hebt geïnvesteerd failliet gaat ben je alles kwijt. De bank is slecht je tussen persoon.

Het beste antwoord

Aandelen vallen niet onder het depositogarantiestelsel en obligaties doorgaans ook niet. DeGiro heeft geen spaarrekening en na het storten van geld ga je dit meteen beleggen in bijvoorbeeld aandelen of beleggingsfondsen. Het geen bank zijn is dus minder van belang. Het is niet mogelijk om cash geld op je rekening aan te houden. Het geld dat niet wordt belegd komt automatisch in een geldmarktfonds. In het geval dat DeGiro failliet gaat is de klant dat geld niet kwijt.

Brokers zoals DeGiro, Lynx, Tradersonly en Today's Brokers kunnen aandelen uitlenen, waaraan risoco's zijn verbonden. Als je akkoord gaat met het uitlenen van effecten, dan zijn er risico’s indien er een tekort ontstaat bij een lenende partij. Als er een tekort is, wordt eerst het vermogen van DeGiro zelf aangesproken, vervolgens pas zal het tekort worden omgeslagen over alle klanten die met uitlenen hebben ingestemd. Het is een risico, maar het is zeer beperkt. DeGiro biedt sinds kort ook een effectenrekening waarbij geen effecten worden uitgeleend, waardoor je dat risico kunt uitsluiten.

De effecten die bij DeGiro worden aangehouden staan wel zoals bij alle banken geparkeerd in een apart bewaarbedrijf. Dat betekent dat er geen problemen zijn mocht DeGiro failliet gaan. DeGiro staat onder toezicht van De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

DeGiro werd in 2008 opgericht en heeft dus al een crisis zonder problemen doorstaan. Verder kun je nog afgaan op het oordeel van diverse financiële experts in publicaties en onderzoeken naar brokers.