Hoe worden de waardes van aandelen bepaald?

Er wordt altijd gezegd dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Als ik aandelen koop, koop ik ze tegen de waarde die ze op dat moment hebben. Is er dan een instantie die stelt dat na een koop de waarde van een aandeel met zoveel procent stijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Het beste antwoord

Nee het is echt alleen een kwestie can wat iemand ervoor wil betalen. De koers is een weergave van wat er op dat moment voor een aandeel betaald wordt op de beurs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen instelling die de waarde van een aandeel voor de anderen bepaalt, het is zuiver een kwestie van vraag en aanbod. Als een onderneming waar u aandelen van gekocht heeft toekomstplannen laat zien waar iedereen, of in elk geval de mensen in de branche veel vertrouwen in hebben dan zullen andere investeerders genegen zijn meer geld voor dat aandeel te gaan betalen omdat ze een hoger dividend of een koersstijging van het aandeel verwachten. U zult op uw beurt uw aandeel ook niet meer kwijt willen voor de prijs die u er voor betaald hebt want u verwacht ook een hoger dividend of een verdere waardestijging. Om het aandeel dan toch van u te kunnen kopen zullen eventuele kopers u dus meer geld moeten bieden dan voor de lancering van de zojuist genoemde plannen het geval was. De andere kant op kan natuurlijk ook als investeerders weinig vertrouwen hebben in de (toekomstige) activiteiten van een onderneming en in de leiding daarvan. Kijk maar eens wat er een tijdje geleden met de aandelen ABN-AMRO gebeurd is. Verder aardigheidje: De waarde van het aandeel van een onderneming op de beurs (de koers) maal het aantal aandelen is het bedrag waarvoor de onderneming in theorie te koop is. Daarmee is dan ook onmiddellijk duidelijk waarom bestuurders van ondernemingen altijd zo bedacht zijn op de aandelenkoers van het bedrijf.