als mijn aandelen nu € 7400,- waard zijn bij een AEX van 294,2 hoeveel zouden ze waard zijn bij een koers van 515,77 zoals 12-12-2007?

indien mogelijk graag met berekening

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.3K

Het beste antwoord

Dat valt niet te berekenen met de informatie die je nu geeft. Want de AEX is niet een breed genomen gemiddelde van alle aandelen die zij onder haar beschikking heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier lees je hoe de AEX tot stand komt, dan begrijp je ook meteen waarom het niet zo simpel te berekenen valt.

Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/aex-index-alleen-totale-waarde.110262
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
De aex is wel een gemiddelde van de aandelen die in de aex vallen. Wel is het een gewogen gemiddelde, omdat ieder aandeel een bepaalde wegingsfactor heeft waarmee de 'zwaarte' van het fonds wordt meegewogen in de uiteindelijke aex koers. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet te beantwoorden is, want je kent de mix niet van de aandelen die baikema heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, met een 'breed genomen gemiddelde' bedoelde ik ook geen gewogen gemiddelde. Dat was m'n punt juist ;)
paulus811
11 jaar geleden
ok hansie, ben ik even blij dat ik geen - heb uitgedeeld ;-)

Andere antwoorden (2)

Als je met een tracker hebt belegd, d.w.z. precies de AEX hebt gevolgd en alle aandelen in de juiste verhoudingen hebt gekocht volgens de manier hoe de AEX tot stand komt, dan mag je er 75% bij optellen, en had je nu ongeveer 12.950 Euro aan aandelen gehad.

Is dat niet zo, dan blijft het een beetje gokken. Hoe meer je gespreid hebt belegd in hoofdfondsen hoe nauwkeuriger die 12.950 is.

Maar had je b.v al 5 jaar veel Ahold in je bezit, dan kom je flink hoger uit, en had je veel Randstad dan kom je lager uit. Vergeleken met de AEX deed Ahold het de laatste 5 jaar veel beter, en Randstad minder. En er zullen vast meer van dit soort voorbeelden te vinden zijn, want geen enkel aandeel volgt de AEX precies.

Overigens mag je ook nog rekening houden met uitgekeerde dividenden. Als je die hebt herbelegd, dan is het resultaat nog iets gunstiger, want die herbeleggingen zitten niet in de stand van de AEX.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
precies!
515,77/294,2≈1,75. Antwoord x €7400≈€12.973,14.

Maar dit hangt er nog vanaf of je hier op een bepaalde onderneming doelt (bijv. aandeel Shell), of aandelenwaarde t.o.v. AEX-index, wat de 25 belangrijkste fondsen weergeeft. Dan is de berekening veel ingewikkelder/niet te doen.