Wat is 'normaal' om aan spaargeld te hebben op je 18e?

Ik bedoel: ik weet hoeveel spaargeld ik heb (waar ik dus wel geld kan bijstorten maar niet kan opnemen) maar wat is een beetje 'normaal' om aan spaargeld te hebben op mijn leeftijd?

Toegevoegd na 7 minuten:
Om iets toe te lichten: mijn rijbewijs is al 'geregeld' (maar nog geen auto, dat ben ik ook nog niet echt van plan). Ik ben lid van een redelijk groot gezin met een 'modaal' inkomen. Mijn ouders hebben lang mijn spaargeld beheerd en vanaf nu mag ik dat helemaal zelf doen. Ik vind sparen leuk en om een beetje inzicht te krijgen in wat 'normaal' is heb ik deze vraag gesteld. Ik snap dat iedereen anders is maar toch hoop ik dat jullie met deze info een richtlijn kunnen geven!

Toegevoegd na 3 uur:
Dank voor alle antwoorden tot nog toe! Ik ben inderdaad erg blij met mijn 'spaarcenten' en gelukkig hebben mijn ouders daarvoor kunnen zorgen de afgelopen jaren ja!

En nog een klein beetje info over mezelf: ik heb een redelijk goed betaald bijbaantje dus wat dat betreft kan ik zelf ook best wel wat sparen per maand, ik begrijp dat ik dat vooral moet blijven doen want het kan later inderdaad goed van pas komen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
59.1K
Kimath
13 jaar geleden
Ik had tegen mijn 18de wat geld bij elkaar gespaard, voor rijlessen te kunnen volgen. Weet niet meer precies hoeveel, maar toen ik klaar was met rijlessen, kon ik bijna gelijk mijn eerste auto kopen (1000 euro). Dus ik had waarschijnlijk circa 1500 euro gespaard, met bijbaan en studiefinanciering. Gewoon beetje bijhouden wat je inkomsten en uitgaven zijn (kan zo in Excel), en zien dat je per maand positief blijft staan, dan komt het wel goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag je ouders dankbaar zijn dat je spaargeld hebt. In heel veel gezinnen is dat echt niet normaal op dit moment. En dan niet vanwege de recessie, maar omdat er zo makkelijk geleend kan worden dat mensen het kennelijk niet nodig vinden te sparen. Wees blij met ouders met deze "ouderwetse" opvatting en probeer zelf op dezelfde manier in het leven te staan. Je zult er later alleen maar blij om zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben 18 jaar en ik heb mijn auto rijbewijs en een auto van 5000 is het normaal om dan 7000 op mijn rekening te hebben?
Ik werk wel full time en ik doe er een studie bij.

Het beste antwoord

normaal staat er geen bedrag voor. wees trots op je ouders dat ze het hebben beheerd voor je.
om me heen lopen 13,14 jarigen de hele dag met een telefoon aan hun oor, waarbij ik me afvraag wie dat dan betaald????
jou word geleerd te sparen, wees maar blij.
we hebben onze kinderen ook zo leren sparen, ze vonden dat we ons er niet mee mochten bemoeien, maar nu zijn ze getrouwd, hebben auto,s die zijn betaald, en hebben een huis, en kunnen nog op vakantie, en nog meer leuke dingen doen. ga zo door, en doe je je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk dat er geen tarief voor staat.Er zijn mensen die met de 18 werken en er zijn er die op school zitten.
Maar gemiddeld rond de 2000 euro {na behalen rijbewijs als je het zelf moet betalen} en anders rond de 4000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen 'normaal' bedrag voor.
Sommige mensen hebben veel geld, anderen niks.
Jongeren uit een welvarend gezin zullen meer geld hebben, en dus ook de mogelijkheid tot (meer) sparen, maar er zijn ook arme gezinnen waarvan de jongeren wellicht niet eens zakgeld kunnen krijgen.
Er zullen ook veel jongeren zijn die niet eens sparen, al hebben ze geld.

Je kan in elk geval nooit genoeg spaargeld hebben, er zal een moment komen waarop je er heel blij mee zal zijn dat je hebt gespaard. Je bouwt op deze manier aan je toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen regel voor. Het scheelt of je baantjes hebt kunnen doen en wat je zelf moest betalen (kleding, verzorging, kadootjes, rijbewijs).
Mijn kinderen hebben ook vrij goed gespaard maar het was altijd mijn bedoeling dat ze het voor iets substantieels zouden gebruiken, niet voor uitgaan of zo. Dus rijbewijs, huis, studie. Als je spaargeld daarvoor weg zet, heb je niet snel te veel. Als je iets wilt gaan doen, ben je blij met elke euro die je hebt weggelegd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor iedereen weer anders. Staat niet echt een bedrag voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen norm of gemiddelde voor. Het hangt af van hoe je in het leven staat, je waarden. Daaruit kunnen normen komen.
Als je dingen kunt kopen (en misschien weer verkopen) leer je omgaan met geld en dat is waardevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet hoeveel je hebt, maar wat je ermee doet, als je het wijs gebruikt wordt het alleen maar meer en heb je hoe ouder je wordt hoe meer spaargeld. Heb je geen vast doel, laat het dan nog lekker staan. Er is dus geen normaal bedrag voor een 18 jarige, er zijn wel abnormale bedragen voor 18 jarige die richting de miljoen gaan...:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je spaart, zal je daar later alleen maar veel profijt van hebben.

Ik zelf heb juist heel weinig spaargeld, omdat ik ook studeer en ik moet huur betalen van mijn kamer en schoolgeld betalen, dus ik denk niet dat er iets 'normaal' is.

Er zijn jongeren die hun eigen verzekeringen enzo ook moeten betalen, terwijl anderen nog iedere maand zakgeld krijgen van hun ouders..

Ik zou zeggen blijf gewoon lekker door sparen! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je hebt, dat is alvast een mooie basis.
Wat * normaal* is, wat fijn zou zijn: een paar duizend euro, van al je zakgeld, verjaardagsgeld etc. Zeker als je ouders het beheerd hebben, zul je ook de rente van ieder jaar erbij hebben nu. Top joh!

Ik vind je vraag heel goed. Ik denk ook dat jij een verstandig mens bent en van thuis hebt meegekregen om hier goed mee om te gaan. Dat vind ik geweldig en daarom een dikke +! Ga zo door. Wat zul je hier later ontzettend blij mee zijn!!!