Ik hoor steeds meer mensen over binaire opties. Wat zijn dat?

Ik zie steeds meer informatie en aanbiedingen komen over de binaire opties, zijn deze te vergelijken met de normale opties? Is het moeilijk handelen in deze opties als leek? Is het veilig? Ik ben erg benieuwd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Het beste antwoord

Binaire opties vallen onder de exotische beleggingsproducten en zijn opties waarbij je speculeert op de koers van een beurs, commodity, valuta of aandeel. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van het type optie dat je kiest. De meest populaire types zijn high/low en one touch binaire opties.

Bij de high/low binaire opties kies je een expiratiemoment uit (het tijdstip waarop de optie verloopt – of expireert) en sluit je put- of callopties af. Als je callopties afsluit, denk je dat de koers stijgt. Als je putopties afsluit, denk je dat de koers daalt. Blijkt dat je het verloop van de koers op het expiratiemoment goed hebt voorspeld (dus bijvoorbeeld: je hebt callopties afgesloten en de koers is hoger), dan krijg je je inleg plus een bepaald rendement uitgekeerd. Dat rendement is van te voren afgesproken en ligt vaak rond de 80%. Zo niet, dan verlies je je inleg.

Bij one touch binaire opties kies je ook een expiratiemoment en een bepaalde waarde. Als de koers die waarde heeft bereikt voordat het expiratiemoment is bereikt, dan wordt je inleg plus een vooraf vastgesteld rendement uitgekeerd. Dat rendement is net als bij de high/low binaire opties een vooraf vastgesteld percentage. Bij one touch binaire opties ligt dat percentage vaak hoger dan bij de high/low variant. Daar staat tegenover dat het risico voor de belegger ook een stuk hoger is.

Binaire opties hebben hun naam te danken aan de aard van de opties. Andere namen zijn ‘alles of niets’-opties en digitale opties. Je krijgt alles (inleg plus rendement) of niets. Uitzondering is wanneer de koers bij high/low op exact hetzelfde punt eindigt op het expiratiemoment. Dan wordt door de meeste brokers je inleg terugbetaald.

Mocht je echt interesse hebben om te handelen in binaire opties, dan zou ik eens goed kijken naar verschillende brokers. Op de website BinaireOptieHandelaar.nl kun je daar heel veel informatie over vinden. Ook staan daar tips voor nieuwelingen op de beurs. Hopelijk heb je er wat aan!