Hoe werkt het kopen en verkopen van aandelen?

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar ieman die wat van beleggen op de effectenbeurs af weet.
Het is puur en alléén aangezien ik alles omtrent de beurs gewoon erg leuk vind, en ik graag hier meer over wil weten en te oefenen met mijn Eigen ''monopolie'' budget. Ik ben niet uit op het geld, dus wees gerust..

Ik heb van verschillende website's vernomen dat je aandelen koopt via de bank. Je betaald dacht ik bij Rabobank 7 euro + 0,35 van de beurswaarde aan transactiekosten.
Ik vraag mij echter af hoe ik dat koop en hoe ik zie wat de prijs voor aandelen zijn.
Wel weet ik dat er punten bij aandelen zijn, heeft dit iets met de prijs te maken??

Als ik de bank opbel, en ik zeg dat ik 20 aandelen van Google wil, wat mij (Ik weet niet wat de prijs precies is) 1000 euro gaat kosten. Dan kost mij dit 1000 euro aan aandelen, plus 7 euro en 0,35% = 1010,50.

Als een week later de aandelen stijgen, en er dus iets gebeurt met de punten, wat ik totaal niet snap, hoe weet ik dan voor welke prijs ik ze dan weer kan verkopen? Moet ik hier dan weer transactiekosten over betalen?

Kort samengevat: Hoe koop en verkoop ik aandelen?

Ik hoop dat jullie mij van leuke en voor mij nieuwe informatie kunnen voorzien. Ik ben namelijk dondersbenieuwt!

Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groet,

Thijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
6.9K

Het beste antwoord

Aandelen zijn inderdaad simpel online via de bank te koop, en stijgen of zakken gewoon met geld ipv met punten. Dit word wel in procenten aangegeven. Als je ze bijvoorbeeld bij de Abn Amro koopt , zijn de transactiekosten qua break even , pas interessant bij een inleg van ca €2000,- De prijs van aandelen staat gewoon overal genoteerd. Bij een aandeel Albert Heijn die vandaag op €11.21 staat heb je ca 190 aandelen voor €2000,- je betaald dan ca €10,- bij koop en €10 bij verkoop aan transactiekosten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op Onderstaande link is de koers te zien... Albert heijn (ahold) is in dit geval 16 cent (1.45%) gezakt ten opzichte van vrijdag
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hardstikke bedankt, ik weet genoeg!