Waarom is de goudkoers gecrasht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
De consensus is dat de Fed de markt heeft gemanipuleerd en de prijs met naked shorts naar beneden heeft gebracht om het vertrouwen in goud te schaden ten gunste van fiat valuta die onder druk stonden agv de miljarden die dagelijks worden 'bijgedrukt' in de VS, EU en Japan.
Margin calls deden de rest.
Het effect was echter tegengesteld: de fundamentals van goud zijn onveranderd goed en zowel centrale banken (mn China, India, Rusland) als privébeleggers hebben nu tegen 20% korting zodanig veel fysiek goud ingeslagen, dat er lange levertijden zijn ontstaan. Met de verkoop van Cypriotisch goud heeft het weinig van doen, die hoeveelheid is daarvoor te gering.

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere redenen voor:

Cyprus heeft het plan een deel van zijn goudvoorraad te gaan verkopen, dus het aanbod zal groter worden.

De inflatie in de VS neemt af en daarmee het gebruik van goud als bescherming tegen inflatie.

En zo zijn er nog wel meer redenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goud is de afgelopen jaren flink gestegen in waarde. Dit kwam omdat dit als een veilige investeringsmiddel was, omdat het geld zoals de euro niet veilig werd geacht.
Als geld wereldwijd iets interessanter wordt als investeringsmiddel wordt goud verkocht en daalt de waarde.

Het gaat wel om geld wereldwijd dus niet specifiek de euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, helaas is dit niet wat ik zoek. Ik snap het principe van de goudwisselwerking met geld wel, maar dat verklaart deze crash niet. Ook is valuta nog steeds niet interessant als investering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meer interessante valuta's denk aan de Braziliaans, Chinees en Russisch geld.
Een koers crasht als meerdere mensen hun goud weg doen. Dit veroorzaakt vaak een kettingreactie