Is het mogelijk dat de AEX wordt gemanipuleerd/beinvloed door een aantal grote partijen door b..v. zwaargewicht Arcelor te kopen/verkopen ?

bij dit fonds zijn vaak grote prijsbewegingen. Het valt op dat aan het einde van de beursdag de AEX vaak daalt onder het niveau waarop het zich de hele dag heeft bewogen. zoals : de hele dag tussen de 340 en 341.
slotstand 339,xx

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De AEX wordt wel beinvloed door het koop- en verkoopgedrag van grote partijen, maar ik denk niet dat er gemanipuleerd wordt. Arcelor is inderdaad een zwaargewicht, maar je zult er wel heel veel van moeten kopen of verkopen wil dat uiteindelijk van enige invloed zijn op de stand van de AEX. Als je het hebt over grote partijen, denk ik aan Robeco of ABP. Zij zijn groot genoeg om zo'n trucje uit te halen, maar je kunt je afvragen wat dat voor zin heeft. Als zo'n partij half Arcelor opkoopt, stijgt de koers zo schrikbarend dat men halverwege deze transactie al zal moet stoppen. En zou het wel lukken, zullen ze het de volgende dag ook weer moeten verkopen met het gevolg een dramatische koersval. Hoe groot de partij ook is, die eventueel zou willen manipuleren, m.i. is zo'n partij toch altijd te klein om de AEX door zo'n actie wezenlijk te beinvloeden. Dat zou je uit kunnen rekenen, door eens te kijken hoeveel zo'n partij zou kunnen kopen, en wat de dagomzet van de AEX is. Ik denk dat we er dan snel achter komen, dat het niet mogelijk is. Je zult dan zien dat er wel 10 grote partijen nodig zijn, die hun krachten bundelen om de AEX 1 of 2 punten op te jagen. En dat gebeurt natuurlijk nooit, want het doel van zo'n aktie van een grote partij is om de andere 9 partijen te slim af te zijn. Wat je signaleert, een soort gemiddelde koers, en een daling op het eind van de dag, lijkt mij toeval. Houd maar eens een paar weken de grafiekjes bij van b.v. Behr.nl en je zult zien dat de AEX aan het eind van de dag soms ook omhoog schiet, of dat er de hele dag nauwelijks iets gebeurt. Tenslotte: er zijn allerlei regels op de beurs die er voor zorgen dat het spelletje een beetje ordelijk en eerlijk verloopt. De beurs heeft zelfs zijn eigen waakhond. Stel nu eens dat ABP opeens voor miljarden Arcelor gaat kopen, dan gaan alle bellen rinkelen. Niet alleen bij de toezichthouder maar ook bij de andere partijen. En die reageren daar natuurlijk direkt weer op, zodat het hele plan in duigen valt.

Dat kan wel degelijk! Let maar eens op de AEX op de derde vrijdag middag van elke maand zo rond 4 uur. Het is dan optie expiratie en er zijn dan partijen die door het manipuleren van de Index koers grote voordelen behalen op de optie posities.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100