Is het mogelijk dat de AEX wordt gemanipuleerd/beinvloed door een aantal grote partijen door b..v. zwaargewicht Arcelor te kopen/verkopen ?

bij dit fonds zijn vaak grote prijsbewegingen. Het valt op dat aan het einde van de beursdag de AEX vaak daalt onder het niveau waarop het zich de hele dag heeft bewogen. zoals : de hele dag tussen de 340 en 341.
slotstand 339,xx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Het beste antwoord

De AEX wordt wel beinvloed door het koop- en verkoopgedrag van grote partijen, maar ik denk niet dat er gemanipuleerd wordt. Arcelor is inderdaad een zwaargewicht, maar je zult er wel heel veel van moeten kopen of verkopen wil dat uiteindelijk van enige invloed zijn op de stand van de AEX.

Als je het hebt over grote partijen, denk ik aan Robeco of ABP. Zij zijn groot genoeg om zo'n trucje uit te halen, maar je kunt je afvragen wat dat voor zin heeft. Als zo'n partij half Arcelor opkoopt, stijgt de koers zo schrikbarend dat men halverwege deze transactie al zal moet stoppen.
En zou het wel lukken, zullen ze het de volgende dag ook weer moeten verkopen met het gevolg een dramatische koersval.

Hoe groot de partij ook is, die eventueel zou willen manipuleren, m.i. is zo'n partij toch altijd te klein om de AEX door zo'n actie wezenlijk te beinvloeden. Dat zou je uit kunnen rekenen, door eens te kijken hoeveel zo'n partij zou kunnen kopen, en wat de dagomzet van de AEX is. Ik denk dat we er dan snel achter komen, dat het niet mogelijk is. Je zult dan zien dat er wel 10 grote partijen nodig zijn, die hun krachten bundelen om de AEX 1 of 2 punten op te jagen. En dat gebeurt natuurlijk nooit, want het doel van zo'n aktie van een grote partij is om de andere 9 partijen te slim af te zijn.

Wat je signaleert, een soort gemiddelde koers, en een daling op het eind van de dag, lijkt mij toeval. Houd maar eens een paar weken de grafiekjes bij van b.v. Behr.nl en je zult zien dat de AEX aan het eind van de dag soms ook omhoog schiet, of dat er de hele dag nauwelijks iets gebeurt.

Tenslotte: er zijn allerlei regels op de beurs die er voor zorgen dat het spelletje een beetje ordelijk en eerlijk verloopt. De beurs heeft zelfs zijn eigen waakhond.
Stel nu eens dat ABP opeens voor miljarden Arcelor gaat kopen, dan gaan alle bellen rinkelen. Niet alleen bij de toezichthouder maar ook bij de andere partijen. En die reageren daar natuurlijk direkt weer op, zodat het hele plan in duigen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je uitgebreide en zeer zinvolle reactie.
ik vroeg me alleen af of grote partijen aan het (bijna) einde van de dag niet een aantal stukken (dus niet grote aantallen !) kunnen kopen danwel verkopen tegen een lagere waarde dan de gebruikelijke notering gedurende die dag om op deze wijze de aex-index te doen zakken zodat ze andere transacties -puts/calls -winstgevender kunnen kopen/verkopen? 't was maar een gedachte van me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat ik je goed begrijp. Het is een ingewikkelde materie, en ik weet er ook lang niet alles van.
"kopen danwel verkopen tegen een lagere waarde dan de gebruikelijke notering" schrijf je.
Ik denk dat kopen of verkopen anders dan de gebruikelijke of de notering die op een natuurlijke wijze tot stand is gekomen, niet mogelijk is. Naar mijn beste weten is het alleen mogelijk te handelen tegen de officiele notering. Wat wèl mogelijk zou kunnen zijn, is dat partijen onderling tegen een andere notering dan die op de beurs wat handelen. Maar dàt zal nu juist weer van geen enkele invloed zijn op de officiele koers, dus dat schiet ook niet op ;-) Je vraag is best interessant. Want ondanks die waakhond en al die regels, gebeurt het weleens dat er een vermoeden is van manipulatie, maar dat men het niet hard kan maken. En natuurlijk zullen er ook weleens dingen gebeuren die niet door de waakhond worden opgemerkt. En weten we dus niet of er is gemanipuleerd. In ieder geval ben ik van mening dat het op heel grote schaal, onmogelijk is om te manipuleren. Omdat dat dan simpelweg teveel opvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kopen tegen een lagere waarde ,zoals ik schreef, kan natuurlijk niet. Zorrie :-) Maar als ik nou één tel voor het sluiten van de markt b.v. Arcelor verkoop voor € 0,50 onder de laatst tot stand gekomen prijs,dan heeft dat invloed op de AEX-index waarde, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, je vraag is nu wel superduidelijk!! :-) 1) het zal een gigantische partij Arcelor moeten zijn, wil dat enig effect hebben. De weging van Arcelor in de AEX is dacht ik zo'n 14%, dus dat zullen echt miljoenen aandelen moeten zijn. Waar haal je die in vredesnaam vandaan?
Mogelijk ben je voor de helft eigenaar van Arcelor of zo... maar veel belangrijker:
2) Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om net voor het sluiten van de beurs al die aandelen, volgens de officiele regels van de beurs, te slijten? Ik denk zelfs dat het niet mogelijk is om ze 50 cent goedkoper aan te bieden, omdat je alleen maar tegen de officiele koers kunt handelen.
Enige alternatief is, aan een andere partij verkopen voor 50 cent onder de prijs. Veel partijen zullen ze GRAAG voor die prijs willen hebben! (ik ook wel!)
Maar ja, dan heeft het weer geen enkele invloed op de AEX, want die is gebaseerd op officiele aan- en verkopen.

Andere antwoorden (1)

Dat kan wel degelijk! Let maar eens op de AEX op de derde vrijdag middag van elke maand zo rond 4 uur.
Het is dan optie expiratie en er zijn dan partijen die door het manipuleren van de Index koers grote voordelen behalen op de optie posities.