Hoeveel kan ik maximaal beleggen in aandelen zonder belasting extra te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Het beste antwoord

Als spaarder of belegger kunt u geld inleggen in een groenfonds-aandelenfonds o obligatiefonds. U krijgt een lagere vergoeding van de bank, maar er is wel een belastingvoordeel en er is weinig risico. Met het geld uit een groenfonds kan een bank een lening met een lager rentetarief verstrekken aan een groenproject. Dit zijn onder andere duurzame energieprojecten, duurzame gebouwen, biologische landbouwbedrijven en natuurontwikkelingsprojecten.

De belastingkorting - de zogeheten korting voor maatschappelijke beleggingen - bedraagt maximaal 1,9%. Dit percentage bestaat uit 1,2% (vrijstelling vermogensrendementsheffing Box 3) + 0,7% (heffingskorting). Over een bedrag van maximaal € 56.420 hoeft geen vermogensrendementheffing Box 3 betaald te worden. Met een fiscale partner is de gezamenlijke vrijstelling maximaal € 112.840.
De extra heffingskorting van 1,3% zou oorspronkelijk in 4 jaar afgebouwd worden naar 0%. Maar is vastgezet op 0,7%, zodat vooralsnog het fiscale voordeel van 1,9% blijft.

Daarnaast zullen de beleggingen zelf vaak ook nog een rendement maken. Dat rendement is bescheiden, omdat het behalen van een zo hoog mogelijk rendement niet het enige doel van het fonds is. Voor het vergelijken van de rendementen van groene beleggingen met die van andere beleggingen moet het behaalde fondsrendement uiteraard eerst verhoogd worden met het belastingvoordeel zoals hierboven genoemd.

Er zijn een aantal aanbieders van groenfondsen, zoals ASN Bank en Triodos Bank. ING geeft Groen Spaardeposito's uit (rendement 0,25% tot 1,7%) en de Rabobank brengt met enige regelmaat Rabo Groen Obligaties op de markt.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heffingvrije vermogen in 2013 is € 21.139. Als je totale bedrag aan bezittingen meer dan €21.139 is moet je daarover waarschijnlijk belasting betalen. Het maakt niet uit of dat geld op een betaalrekening, spaarrekening staat of is belegd in een tweede woning, aandelen of beleggingsfondsen.