Hoe weet ik waar ik spaarloon heb uitstaan?

Het spaarloon issue, dat je in december nog 613 euro bruto mag wegzetten, en in januari dit netto krijgt, is best interessant. Maar ik vraag me af, als je in het verleden meerdere werkgevers hebt gehad, hoe weet je dan nog waar je spaarloon hebt uitstaan? Is hier een database voor, net als bij pensioensregelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
5.2K

Het beste antwoord

Normaal gesproken zou je ook elk jaar een afschrift moeten krijgen van de spaarloonregeling ivm de belastingaangifte. Elke keer als je van werkgever hebt gewisseld had je het spaarloon opnieuw moeten aanvragen en dan ligt het er nog aan of je per 1 januari ergens in dienst kwam of in februari. Want er was ineens een nieuwe wettelijke regeling dat je alleen spaarloon kon aanvragen als je met ingang van 1 januari bij dat bedrijf in dienst was waar je de spaarloon zou laten toepassen. Die regeling is er gekomen omdat er mensen in een jaar meerdere werkgevers hadden en bij alle werkgevers het volledige spaarloon hebben gespaard en dat mocht niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op je loonstrookje staat een rekeningnummer waar je spaarloon heen gaat.

Aan de hand van dit rekeningnummer kan je kijken waar je spaarloon heen gaat of is gegaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor je spaarloon is geen database dit zul je zelf in de gaten moeten houden.
Je heb je spaarloonregeling ook zelf aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen kijk eens op je bankafschrift van januari van dit jaar of via internet bankieren.

Jaarlijks wordt nl de rente van je spaarloonregelingen overgemaakt naar je betaalrekening.
(die je hebt opgegeven toen je de spaarloonregeling werd geopend)

btw het betreffende issue geldt alleen als je dit jaar nog niet mee doet met de spaarloonregeling of levensloopregeling.
(deze regelingen kunnen niet naast elkaar)
Je mag maar max 613 euro per jaar storten op een spaarloonregeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet altijd zo. Is bij mij in elk geval nog nooit gebeurd. De rente bleef gewoon (ik geloof wel als vrij deel) op mijn spaarloonrekening staan.
Bij het wisselen v werkgever , regel je dat bij je nieuwe !zegt hij bijv :nee dan zet je oude stop ,of zet m over , of een nieuwe .ben je het vergeten check je oude Loon stroken ,daar staan de gegevens op . Ook op je jaar uitdraai . Daarom altijd je Loo stroken bewaren (jaar uit draai)ook mogelijk ALS bewijs ivm pensioen afdracht . Ben je alles kwijt ! Dan netjes eerbiedig je oude werkgever('s)vragen .ja werkgevers hoeven dat trouwens niet voor jouw te bewaren ,het is een gunst als ze het vj willen opzoeken . Ja Vd belasting bewaar plicht ,maar niet voor jou .succes .