Wat is het verschil tussen cyprus en luxemburg?

Betreft garantiestelling tot 100.000 euro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overeenkomst ! Zeer klein land met grote bank sector ( Nederland ook ) het hopelijk verschil Luxemburg se banken zijn minder getroffen door de haircut (banken die geld in Grieken land hadden raakten hun geld kwijt ) Luxemburgse banken worden (hopelijk ) efficiënter geleid ?!?. Ja de banken zijn gevaarlijk ook voor een land als Nederland !!!!! Wij als land (dus jij ) staat garant als het verkeerd gaat . Even kort door de bocht . De schuld van ons land is hoger geworden zeg na de jaren 60 , de schuld Vd burger is hoger geworden ! Maar de schulden van de banken !!! Ten opzichte van het eigen vermogen !!!!!!!!. Het taboe !!!! Verduizendvoudigt !!!! Het verschil is ? Ja ze hadden iets moeten zeggen dit jaar geen rente uit kering tegen die spaarders , dan was er niet zo'n paniek geweest , communicatie is aan onze euro lijers:) niet besteed .

Het beste antwoord

De staatsschuld in Luxemburg is procentueel gezien ongeveer de laagste van de EU landen (ongeveer 20% van GDP). Daardoor is de Luxemburgse overheid beter in staat om zelf geld op de kapitaalmarkt te lenen indien er banken in problemen komen. In Cyprus was de staatsschuld al zo hoog dat er weinig tot geen mogelijkheid was voor de overheid om de eigen banken te steunen. Ondanks dit verschil dient een burger ook in het geval van het onderbrengen van geld bij een Luxemburgse bank goed te kijken naar de kapitaal ratio van de bank zelf. Zie in dit kader ook http://www.private-banking-dot.com voor meer info waar je op moet letten bij het uitkiezen van een bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat je er in Luxemburg WEL van kan uitgaan dat die 100,000 € gegarandeerd is, terwijl het op Cyprus wel gezegd wordt maar het zeer de vraag is of die banken dat geld wel hebben. Als de Cyprioten nu allemaal massaal hun Ton gaan ophalen dan zinkt Cyprus naar de bodem van de Middellandse Zee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Freekfluweel het gaat om de garantie en die is gegeven tot die 100.000 Meer niet en die gelden worden in het reddingsplan ook meegenomen ja als iedereen het opneemt houdt alles op maar dat is in nederland ook zo als alle nederlanders alle spaar te goeden opnemen zinkt nederland ook de diepte in.