Ik heb geen pensioen maar wel 400.000 euro ben 64 ne mijn vrouw 63 hoe kan ik het beste een levenslang inkomen genererer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
18.8K

Het beste antwoord

Het hoogste rendement haal je uit dit bedrag door er actief mee bezig te zijn, dus bijvoorbeeld actief beleggen en gebruikmaken van koers winsten door deze steeds op tijd te verzilveren.
Het is daarbij wel zaak om zo min mogelijk kosten te moeten maken zoals aan provisies en bewaarlonen e.d. en adviseurs die een aanzienlijk deel van de winst opstrijken. Als je dat kunt vermijden en zelf direct de transacties kunt beheren dan is de winst het grootst.

Omdat het geld belegd is kan het voor een groot deel buiten belastingheffingen blijven en zelfs belastingvoordeel opleveren. Zeker als het belegd wordt in "groene" aandelen of "tante Agaath" beleggingen.
De risico's op verliezen zijn met beleggen wel aanzienlijk groter dan met passief sparen waar alleen het inflatie verlies zeker is.

Het minste rendement krijg je door het passief op een spaarrekening te zetten.
De inflatie is hoger dan de ontvangen spaarrente en de 1,2% rendementsbelasting laat het geld nog sneller minder waard worden zodat de geschetste 10 jaars termijnen met vaste aanvullende opnames niet gehaald zullen worden.

Een tussenvorm is de lijfrenteverzekering of koopsompolis. Tot een bepaald bedrag mag een bedrag in een keer gestort worden in zo'n produkt als aanvulling op het pensioen.
De storting is dan geheel aftrekbaar voor de inkomstenbelasting in het jaar van storting.
De latere maandelijkse pensioenuitkeringen zijn dan wel belast maar tegen een veel lager tarief.
Of deze vorm nu nog zinvol is ( gezien de leeftijd van de vraagsteller) moet blijken.
Daarvoor zou informatie moeten ingewonnen worden bij een bank of verzekeraar die deze produkten aanbieden. Houdt daarbij rekening met kosten die aan dit advies kunnen zitten i.v.m. de gewijzigde wet op financiële diensten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van dat geld 2 appartementen kopen en verhuren. Heb je een inkomen van 1000-1500€ per maand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar moet dan wel inkomstenbelasting over betaald worden en het onderhoud van de appartementen van bekostigd worden. Daarbovenop komen ook allerlei heffingen en gemeentelijke belastingen en de WOZ. Netto houd je dan wel heel weinig over...
een levenslang inkomen krijgt u als u AOW gaat ontvangen,verder kunt u nog inkomsten genereren door uw geld uit te zetten tegen rente en/of een gedeelte van het kapitaal per maand gebruiken.u kunt het toch niet meenemen,straks.
11 jaar geleden
Zet het weg tegen een lijfrenteverzekering. En bepaal dan hoeveel je maandelijks uit wilt laten keren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een passend antwoord geven is moeilijk, want dit is natuurlijk afhankelijk van wat je per maand nodig hebt. Maar toch een poging;
Zet 200.000 op een vrij opneembare rekening, dat maakt dat je gedurende 10 jaar maandelijks een bedrag van 1.650,- ter beschikking hebt, hierbij komt nog een AOW aanvulling van 700,- netto per persoon. Totaal per maand te besteden is dus 3.050,-
De resterende 200.000 zet je voor 10 jaar vast, zelfs met de huidige lage rente heb je na 10 jaar een bedrag van 286.000 dit is voor nog een periode van 10 jaar, maandelijks een bedrag van 2.385,- exclusief de AOW van 1.400,- per maand. Zelfs bij het wegvallen van een partner is dit nog altijd 3.085,- per maand. De kans bestaat dat je ouder dan 84 jaar gaat worden, dan heb je per maand minder te besteden. Maar de kans is ook groot dat de periode van 20 jaar te lang is, doordat beiden eerder omvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet dat je ook € 4.800 per jaar/ € 400 per maand aan inkomstenbelasting betaalt in box 3 over 4 ton.
De vraag is niet compleet helaas, dus kunnen ook geen goede antwoorden verwacht worden.

1) Wat is uw huidige inkomen?
2) Hoeveel inkomen wenst u?
3) Nog andere bestedingsdoelen, maken wereldreis, reserveren voor kinderen etc?
4) Welk beleggingsrisico wilt, en belangrijker, kunt u hebben zowel mentaal (stress) als financieeltechnisch (hoeveel verlies kan en mag u maximaal accepteren)?

Opties: Beleggen kan mogelijkheid zijn (zelf doen of laten doen) en vereist kennis van zaken, de wil/tijd het te doen of laten doen (bonafide vermogensbeheerder)
Verzekeren kan optie zijn, maar ook hier geldt, kosten zijn relatief hoog, maar het doel kan belangrijker blijken (bij overlijden u of uw partner, een uitkering ontvangen)
Sparen is eigenlijk geen optie, de geldontwaarding is hoger dan de ontvangen rente, per saldo boert u dus achteruit.
Onroerend goed kopen is ook alternatief en verhuren. Doet u het onderhoud zelf of besteed u het uit (lagere opbrengst derhalve) Bent u handig en heeft u tijd zelf te renoveren?

Kortom, niet zo eenvoudig.
Zoek een financieel expert (onafhankelijk) dus geen bank en ga praten. Ondergetekende is er ook één overigens en ben best bereid u te helpen hierin.

Succes !