Wat zijn de risico's van staatsobligaties in vergelijking met spaargeld op een depositorekening als de staat failliet gaat?

Staatsobligaties worden garant gestaan door de staat, deze garantie vervalt als het land failliet gaat. Maar wat gebeurd er als je spaargeld op de bank hebt (bijv op een depositorekening waardoor dit onder het depositostelsel valt) en het land gaat failliet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij sla ik een stap over in mijn vraag: Wat is de invloed op de banken als Nederland failliet gaat (zijn deze ook automatisch failliet (sommige banken zijn van NL en sommige van andere landen neem ik aan)?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Als het echt totaal uit de hand loopt met de economische crisis, en Nederland gaat failliet dan maakt het niet zoveel uit waar je je geld hebt staan. Hoewel het niet per definitie zo zal zijn, dat banken failliet gaan als de staat failliet gaat, zullen banken hoogstwaarschijnlijk wel omvallen als gevolg van het faillissement van de staat. Want als Nederland failliet is, dan is er een complete chaos en er zal ook een run op banken ontstaan. Als iedereen zijn geld bij de Rabobank op gaat halen, valt die bank gegarandeerd om.

Een land kan eigenlijk niet failliet gaan, en als dat in theorie toch mogelijk is dan zal er snel weer iets georganiseerd moeten worden. Leerkrachten, politieagenten en allerlei andere ambtenaren zullen niet meer betaald worden, maar toch zullen we graag onze kinderen naar school willen sturen, en we zullen ook moeten eten. Er zal dan iets van ruilhandel ontstaan en na verloop van tijd zal de staat ook weer opkrabbelen.

Maar dit is echt allemaal theorie. In principe kunnen de economische problemen nog veel dramatischer worden, maar net vóór Nederland failliet zal gaan, zal er hoe dan ook worden ingegrepen, b.v. door enorme bezuinigingen die tot gevolg kunnen hebben dat we een welvaartsniveau krijgen van de jaren ‘30 of nog lager. Zelfs voor Griekse toestanden hoeven we niet zo bang te zijn: we hebben hier ook economische problemen, maar we hebben ze veel eerder onder ogen gezien dan in Griekenland. Bovendien leren we heel veel van de huidige crisis. Er zijn economen die beweren dat deze economische crisis een zegen is, omdat we hierdoor echte drama’s in de toekomst kunnen voorkomen.

Heb je weinig spaargeld, zet het gewoon op de bank. Heb je veel geld, dan kun je rustig besluiten, omdat het garantiestelsel een maximum heeft, je geld in de staat te beleggen. Je geld in een ouwe sok bewaren is geen oplossing, want als we failliet gaan, is dat geld ook niks meer waard.

Hieronder een link, waar je kunt lezen hoe het precies zit met het faillissement van een land.
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/20/schuldencrisis_kan-een-land-failliet.xml