Stel, de bank waar je je spaargeld op hebt staan, gaat failliet. Ben je dan ál je spaargeld kwijt, een deel, of krijg je alles terug??

En dan niet boven de 100.000 euro spaargeld.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik kan geen reacties meer geven (oeps haha) Maar allebei bedankt voor jullie antwoorden!
Het gaat om een gewone spaarrekening. Maar boven de 100.000 euro zal het denk ik niet komen haha.
Bedankt!!!

Toegevoegd na 23 minuten:
Ja inderdaad, ik zit veel bij de populaire vragen haha :D Nu bezig met zoveel mogelijk antwoord te geven voor een level hoger :D Heb toch wel meer nodig hahaha.
Ik ga de vraag sluiten zodra het kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.1K

Antwoorden (4)

Voor een nederlandse bank krijg je tot 100 000 euro alles terug. Mocht het een gewone rekening zijn

Toegevoegd na 4 minuten:
Kies bij de link het kopje hoe werkt het depositogarantiestelsel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt inderdaad alles terug, de DNB garandeert een bedrag tot € 100.000,-.
Echter, bij een faillisement kan het vaak nog wel even duren voordat je je geld weer terugkrijgt, maar krijgen doe je het.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hahahaha je bent druk geweest vandaag! Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee bovenstaande antwoorden kloppen, maar pas op als je bij een buitenlandse bank spaart, bijvoorbeeld The Royal Bank of Scotland. Die is op dit moment flink aan het adverteren met hoge rentes.

Op banken uit het buitenland is het depositogarantiestelsel van dat land van toepassing. Mogelijk is dat een minder gunstige garantie dan de Nederlandse. Lees dus altijd de voorwaarden goed na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idsem voor Argenta, een Belgische bank.
de Nederlandse staat geeft je alles terug tot een bedrag van 100.000 euro.

maar ik zou hier niet lang op rekenen omdat banken zoals ING vele malen groter zijn dan de Nederlandse staat.

als je een hoog spaarbedrag hebt en er zijn teveel mensen die recht hebben op de vergoeding, dan kan Nederland zelf weleens failliet raken.
Je mag bij wet niet zeggen: haal je spaargeld van de bank af. maar mocht het wel, dan was ik de eerste die het zei....
de bron is wat ouder maar geeft weer wat er aan de hand is. het is niet alleen ING maar vandaag de dag ook Dexia, BNP Paribas en die staan weer in verbinding met Nederlandse banken.
het systeem hangt van plakband aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit het beste antwoord tot nu toe