Wat kan je het beste doen met 127.000 Euro zodat het geld 'groeit'?

Beleggen of op een spaarrekening? Stuk grond kopen of stukje vastgoed?
Geen goede-doelen-antwoorden a.u.b. (al voldoende geschonken)

Toegevoegd na 5 minuten:
PS: Al tips en adviezen genoeg verzameld van professionals, vooral van hen die er zelf beter van willen worden. Daarom deze vraag aan alle GV-ers voor een eerlijk en objectief antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef het aan mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is jarenlang hard voor gewerkt! Bloed (letterlijk), zweet en tranen! Op een eerlijke manier verdiend! En dan weggeven aan jou? Waarom eigenlijk? Heb je niets te eten dan ofzo?
Jij geeft je zuurverdiende centen toch ook niet zomaar weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dirkje, denk jij dat Roland het serieus meent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt me niet uit of hij het wel of niet serieus meent, het antwoord voegt niets toe. Tegelijkertijd wil ik laten weten dat het geld niet uit de hemel is komen vallen. Juist om dit soort reacties te voorkomen.
Ik ben heus niet boos op Roland persoonlijk hoor, kan er wel om lachen, maar ik schiet er niets mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dirkje0643: daarom plaatst Roland1995 het waarschijnlijk ook niet als _antwoord_ maar als _reactie_. Een beetje humor moet kunnen.

Het beste antwoord

Ik leef met je mee. Vaak denken mensen: hoe meer geld, hoe beter. Maar er komt een punt dat ook het hebben van veel geld je zorgen geeft. Groeit het wel hard genoeg? Werkt het wel hard genoeg voor me? Had ik niet beter ...

Hoe ga je er mee om? Allereerst denk ik dat je moet bepalen wat het doel van het geld is. Bepaal eerst of het geld "over" is. Wanneer is het over? Naar mijn mening als:
* Je voldoende achter de hand hebt om een aantal maanden te leven mocht jij (of eventueel je partner) een baan verliezen
* Je geen uitstaande schulden meer hebt (hypotheek valt mijns inziens daaronder als deze boven de executiewaarde ligt).
* Je geen pensioengat hebt.
* Als je in een relatie bent: als je voldoende verzekerd bent als jij of je partner komt te overlijden, om het inkomensverlies te compenseren.

Mocht het geld niet 'over' zijn dan zet je de hoeveelheid die je nodig hebt op een spaarrekening. Dan is het er altijd als je het nodig hebt.

Vervolgens: groei is een nobel doel maar hoeveel risico wil je lopen? Stel je verliest de helft van het geld? Zou je daar mee overweg kunnen? Doe eens een gedachtenoefening: beeld je een deel van het geld in en bedenk eens hoe jij je zou voelen als je het kwijt zou zijn. Op een gegeven moment komt daar dan een bedrag uit waarmee je vrede zou hebben. Daarmee zou ik dan investeringen met hoog risico doen. Dan kan je denken aan beleggingsfondsen, maar ook het doen van investeringen in (jonge) bedrijven. De rest parkeer je in een redelijk stabiele beleggingsportefeuille en het deel dat je helemaal nooit kwijt zou willen op een (depositogarantiestelsel gedekte) spaarrekening.

Tot slot: hierboven staan al een aantal reacties in deze geest, maar het kan geen kwaad om te benadrukken dat zoveel geld je onrustig maakt. Overweeg het in jezelf te investeren: betaal leningen af, betaal (een deel van) je hypotheek af (dat wordt vaak onderschat, maar het levert uiteindelijk meer op dan het 'voordeel' dat je hebt van je hypotheekrenteaftrek), verbouw je huis, koop een tweede huis in een streek of een land waar je graag komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou het op een spaarrekening zetten {of 2 met max 100.00 euro}. Dan groeit het wel langzaam maar je kan niks verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar zit wat in. Bedankt voor antwoord en reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zegt ook niet dat ze er rijk van wil worden ze wil dat het groeit.En als je een spaarrekening neemt groeit het wel en heb je geen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! En ach... het liefste wil ik er rijk van worden natuurlijk haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mrsaxobeat: de spaarrentes voor een 'vrije' spaarrekening komen vrij dicht in de buurt bij de inflatie en de vermogensrendementsheffing, maar een deposito van twee jaar zit op de 3,35% en dan sta maak je in ieder geval weer een beetje 'winst'. Ik zou overigens geen deposito van langer dan twee jaar nemen: over twee jaar is het zeer waarschijnlijk dat de Amerikaanse centrale banken de rente weer gaan verhogen (en dan zijn de Europese banken al voorgegaan of ze zullen volgen) en dan stijgt de spaarrente weer.
Zet het op een bank of ga sns banksparen als je het voor je 65ste en daarna wilt gebruiken.
12 jaar geleden
Mocht je nog een hypotheek hebben, dan los dit voor een groot deel af! Vervolgens mag je kiezen voor een kortere looptijd of lagere maandlasten, kies dan voor een kortere looptijd.

Investeer de rest van het geld in overig vastgoed! Er zijn tegenwoordig onderhoudsvrije chalets te koop, die kun je verhuren en zelf gebruiken, dus leveren ze geld op en kun je je investering eruit halen na verloop van tijd

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je in een huurwoning zitten, koop dan een koopwoning (nieuwbouw) VON=vrij op naam, dan begint het geld verdienen op het moment dat je de handtekening zet

Toegevoegd na 13 minuten:
Let op met beleggen en of aandelen!!!! De markt is momenteel erg onstabiel, en er is een kans op een volgende recessie!!! Dus wees op je hoede!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ermee investeren in voedsel sinds dit een groeimarkt is en redelijk veilig.
12 jaar geleden
Ik zou voor 100.000 euro goud kopen. In munten b.v. de krugerrand. Die is makkelijk te verkopen als dat nodig zou zijn.

Door de problemen met de euro en de gigantische Amerikaanse schuld denk ik dat de goudprijs blijft stijgen. Als de hele economie in elkaar zou klappen heb je meer aan goud dan aan papiergeld.