Indien ik een hypotheeklening heb lopen bij een bank en deze gaat failliet; valt de lening dan gewoon weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (2)

Nee. Hypotheken zijn schulden die jij hebt bij een bank, oftewel, uitstaand geld van die bank. Hypotheken worden dan ook snel overgenomen door andeere banken, zodat schuldeisers van de bank een grotere kans hebben hun geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, zeker niet. De curator, de jurist die de afwikkeling van het faillisement behandelt, zal moet zorgen dat het bezit van de bank zoveel mogelijk oplevert om de schuldeisers van de failliete bank zo mogelijk aan hun geld te helpen. Zie het voorbeeld van de DSB bank.
Je hypothecaire lening met de daarbij behorende voorwaarden heeft een waarde en een andere financiele instelling zal daarom de vordering uit het faillissement willen kopen.
Als de vaste rentetermijn vervalt, dan krijg je mogelijk met ander (rente)beleid te maken.