Hoe lang duurt het gemiddeld voordat de huidige financiële beurs situatie de maatschappij bereikt?

Toegevoegd na 18 minuten:
Dus wanneer de werkeloosheid begint op te lopen. Mensen minder te besteden krijgen. Kortom wanneer de gewone burger hiervan iets gaat merken in zijn dagelijkse leven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je nader toelichten wat je met 'de maatschappij bereiken' bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, volgens mij behoort de financiële beurs ook bij de maatschappij.

Het beste antwoord

De beurs kijkt naar de toekomst. Of beleggers baseren hun aan- en verkoopgedrag van aandelen op toekomstverwachtingen. Goede beleggers hebben een lange horizon en kijken ver vooruit.

Als jij aandelen Philips of KPN koopt, verwacht je er nu niets van, maar je denkt dat b.v. over 1 of 2 jaar Philips of KPN heel goed gaat draaien.

Men zegt dat de beurs altijd gelijk heeft. En dat houdt dan in, dat met deze malaise het voor wat betreft de toekomst er niet best uit ziet. Nu gebeurt er nog niet zoveel met werkeloosheid, en andere economische teruggang. Dat zal pas zijn uitwerking hebben over 1 of 2 jaar.

Toch moet je hier ook wel kanttekeningen bij plaatsen. Beleggers hebben niet altijd gelijk. Er is ook iets als sentiment, en kuddegedrag. Als iedereen zijn aandelen gaat verkopen, dan holt iedereen daar achteraan. Met als gevolg nog lagere koersen; veel aanbod drukt de koers.

Als vanaf morgen de AEX iedere dag 1 of 2 procent achteruit gaat, en dat blijft maanden zo, dan zou de beurs weleens gelijk kunnen hebben. Want dan is er sprake van een structurele daling. Maar wat we nu zien is onzekerheid, en een grillig koersverloop. De beurs krabbelt al weer op, en de koopjesjagers staan in de startblokken om toe te slaan. Zulke goedkope aandelen willen ze wel hebben.

De hele ellende op de beurs is te wijten aan het gebrek aan vertrouwen. Griekenland, Euro etc. Met de economie gaat het helemaal niet zo slecht. Het is dus heel goed mogelijk, dat wij als consumenten er straks nauwelijks iets van merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Direct, denk bijvoorbeeld aan pensioenfondsen deze halen de dekkingsgraad niet en kunnen de huidige pensioenen nu niet indexeren. Tweede voorbeeld de particuliere beleggers die nu de waarde van hun beleggingsrekening zien dalen. Daarnaast kan de stijging van de werkloosheid moeilijk in tijd uitgedrukt worden als gevolg van deze beurs daling.

Eerste vraag is of dit idd een impact heeft. Of dat deze dalingen de afgelopen twee weken meer paniek handelingen zijn geweest in deze vakantieperiode.