Zolang de indruk bestaat dat de koers eventueel nog kan stijgen, ja dan altijd. Als de koers al maanden of zelfs jaren stabiel of hetzelfde blijft (wat overigens zelden voorkomt) zal de koop of verkoop stagneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen altijd mensen zijn die kansen zien in bepaalde bedrijven. En een koers is relatief, als een koers stijgt zal er een goede reden voor zijn, en zullen mensen geneigd zijn deze te kopen. Dit kan afhankelijk zijn van kwartaalcijfers, geruchten, overnames etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!

Het feit dat de koers zo hoog staat, betekent juist dat er kopers zijn. Je kunt het ook anders zeggen: als er geen kopers zouden zijn, duikelt de waarde direct naar beneden.

De koers van een aandeel wordt voornamelijk bepaald door de vraag. Zijn er veel kopers, dan is de vraag dus groot, en stijgt de waarde van het aandeel automatisch.

Zijn er nauwelijks of geen kopers, dan zakt de waarde van zo'n aandeel helemaal inelkaar, omdat er blijkbaar geen belangstelling voor is. En als niemand zo'n aandeel wil hebben, dan zal het ook wel niks zijn. Gevolg: zo'n aandeel is dan ook bijna niks waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koers is de prijs die iemand op de markt op dat moment bereid is te betalen. Dat is de waarde van het aandeel. Het wil niet zeggen dat op dat moment ook wordt verkocht, het hoeft niet zo te zijn dat er verkopers zijn die voor die prijs willen verkopen. Er is namelijk ook zoiets als een laatkoers. Dit is de prijs die een verkoper wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs zal stijgen als er meer VRAGERS zijn dan AANBIEDERS omdat het schaarser wordt.
De prijs zal dalen als er meer AANBIEDERS zijn dan VRAGERS omdat er meer van dat product aanwezig is.