Kan je als student geld lenen, om dit vervolgens tegen een hoger rentepercentage op de bank te zetten?

Toegevoegd na 14 minuten:
"Het rentepercentage voor 2011 is 1,5 procent".

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/wat_is_studiefinanciering/lenen.asp

Bij Bank of Scotland kan je zonder voorwaarde tegen 2,75% je geld wegzetten.

Maximaal 853,16 lenen per maand, je kan maximaal (4+3) = 7 jaar lenen. Met een verschil van 1,25% op jaarbasis is er toch een leuke winst uit te slaan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Lenen bij de IB kan tegen een zéér aantrekkelijk rentepercentage. Je kan dit inderdaad lenen om dit vervolgens tegen een hoger rentepercentage op de bank te zetten. De winst die je er op maakt zal echter weinig zijn. Misschien 0,25%..
(dus 12,5 euro wanneer je 5000 leent van de IB)
En of dát nou de moeite waard is..

Het gebeurt echter wel, ik ken wel een klasgenootje die dit doet.

Toegevoegd na 21 minuten:
Vergeet niet dat je vanaf €20.000 en een beetje belasting moet betalen! (uit te rekenen als 4% van je spaarbedrag, en daar 30% over) Dan is je winst écht wel weg.
Dan kan je er voor kiezen om dus 20.000 op je spaarrekening te hebben staan, mits je er voor zorgt dat er geen dag meer dan dat op staat (het is iets van 20.173 ofzo), dit is dus al een probleem op het moment dat de rente betaald wordt.
De winst die je dan zou maken (20.000 * 1,25) is dan 250 euro. Niet slecht, oké.
Vergeet de risico's niet wil je!? Denk aan IceSave, zodra banken een hoog rentepercentage bieden, betekend dat dat ze geld nodig zijn, en dat is toch echt geen goed teken. De reden ook dat de rabobank altijd zo'n laag rentepercentage heeft, de rabobank heeft nmlk een triple A status (AAA). Dit is het hoogst haalbare voor een bank, en de rabobank is de enige bank die dit heeft.
Overigens zal ook Bank of Scotland haar rentepercentages verlagen zodra ze genoeg geld hebben. Je winst zal dan aanzienlijk minder zijn, en vergelijkbaar zijn met 2 dagen werken...
Wat je wilt!

Toegevoegd na 45 minuten:
Art. 5.1 IB: "De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag aan het begin van het kalenderjaar (peildatum) voor zover die rendementsgrondslag meer bedraagt dan het heffingvrije vermogen."
De peildatum is dus 1 januari, het helpt niet om op 25 december geld naar je spaarrekening te storten, dus aan die peildatum ontkom je niet (vergeet ook niet dat IB-groep samenwerkt met Bel.Dienst.)
Art. 5.5 IB: "Het heffingvrije vermogen bedraagt € 20.785."
Tenzij je als ouder over een kind gezag uitoefend, dan wordt namelijk het heffingvrije vermogen per kind verhoogd met € 2.779
Heffinvrije vermogen is voor jou en je partner.

Zow, nu met wetsondersteuning ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die berekening klopt niet helemaal, omdat je daarmee boven het heffingsvrije antwoord uitkomt.
Het is dus: 20.000 * 1.0125 per jaar, mits je de winst uitgeeft of opneemt. En omdat je de winst uitgeeft (of cash moet houden) heeft het al weinig nut, tenzij je natuurlijk zo goed bent om vanaf het moment dat je de rente ontvangt (1 januari) deze cash te bewaren tot het moment waarop je schoolboeken koopt, in dat geval heeft het inderdaad nut.
Zoals ik echter al heb genoemd zal ik er maar niet van uit gaan als ik jou was, BoS (Bank of Scotland) zal de rentepercentages vanzelf weer verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, en bij je lening van studiefinanciering betaal je rente over rente he... Terwijl je bij een maximale lening geen rente over rente ontvangt (omdat je anders boven het heffingvrije vermogen uitkomt)...
Waarmee je 'winst' dus weer (ietsje) lager uitvalt.. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die 20.000 mag je je studieschuld weer aftrekken.
Het gaat om netto vermogen.
30.000 schuld en 30.000 spaargeld = 0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Art. 5.3.1 IB: "De rendementsgrondslag is de waarde van de bezittingen verminderd met de waarde van de schulden." Zolang je nog studeert heb je geen schuld, immers, als je binnen 10 jaar je diploma haalt is het een gift. Pas na deze 10 jaar zal dit een schuld worden.

Andere antwoorden (3)

Tuurlijk, als jij een bank weet te vinden met een hogere rentepercentage die er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien van je ouders, zonder rente. Kan me niet voor stellen dat een (commerciële) bank dit doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het jaren zo gedaan.
Winsten waren klein. Nu maak ik zelfs iets verlies, doordat de rente op de schuld steeds voor 5 jaar wordt bepaald, die staat bij mij nog een paar jaar iets boven de 3%.
Ik kan het nu ook terugbetalen, echter ben ik eigen baas en geld lenen voor kleine projecten bij een bank is veel duurder dan die 3%.

Je kan het geld ook 5 jaar vastzetten,
dan je er ook niet "per ongeluk" bier voor kopen ;-) en krijg je iets meer rente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neuh niet echt. Zelf zou ik niet omgerekend voor 1 euro per dag winst een lening van 15.000,- euro aangaan. Als je even iets moeite doet en inventief bent moet je makkelijk 20,- per uur kunnen verdienen!