Hoe kan ik aan aandelen van Groupon komen? Is het de moeite waard of is de kans groot dat de waarde flink zal dalen?

http://www.nu.nl/internet/2531188/groupon-vraagt-beursgang.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

De vraag hoe je aan die aandelen kunt komen, bij introductie is al beantwoord. Via je bank dus.

Het 2e gedeelte van je vraag: is het de moeite waard?

Laten we vaststellen, dat Groupon een uiterst succesvol bedrijf is, en dat de zaken lopen als een tierelier. Je kunt dus slechtere beleggingen bedenken. Tientallen bedrijfjes hebben deze unieke formule al gekopieerd, en ik lees dat bedrijven die klanten willen laten kennismaken met hun producten, zelfs bij Groupon op een wachtlijst staan. Dat zegt dus wel iets.

Maar je gaat natuurlijk niet in Groupon beleggen, om verlies te lijden. Er van uitgaande dat je zelf ook wel zo verstandig bent, om zoiets niet voor de korte termijn te gaan kopen (1 of 2 jaar), zul je je af moeten vragen, of Groupon nu op zijn hoogtepunt qua succes is, door de enorm toenemende concurrentie, of dat het allemaal NOG veel beter, groter, en winstgevender kan. Daar kun je alleen maar achterkomen, door er veel over te lezen.

Ik ben somber gestemd, en zou er niet in gaan beleggen, omdat het lijkt op Worldonline of andere internet-zeepbellen die we hebben meegemaakt in +/- 2000.
M.i. zijn we al te laat, om er nog een graantje van mee te pikken, en kan het alleen maar naar beneden gaan; zeker op korte en middellange termijn.

Als ik gewoon naar mijzelf kijk, geabonneerd op Groupon, dan merk ik dat ik de eerste paar weken, de emails met belangstelling las, maar er nu nauwelijks nog naar omkijk, omdat ik in 9 van de 10 gevallen niet geinteresseerd ben in het product, hoe hoog de korting ook is. Als anderen diezelfde ervaring hebben, zou je kunnen stellen dat het nieuwtje eraf is.

Als ik het even heel zwart-wit stel, moet je eigenlijk niet beleggen in succesvolle bedrijven, maar in bedrijven waar het slecht gaat (is niet altijd waar hoor!). Slechte bedrijven kunnen beter worden, en goede bedrijven worden zelden nog beter. Terwijl je wel de prijs betaalt voor een goedlopend bedrijf, via je (te) dure aandeel.

Als je veel geld hebt, goed slaapt na een fors verlies op de beurs, je hebt je geld voorlopig niet nodig, en je houdt van een gokje: ga dan lekker Groupon kopen. Wil je het voorzichtiger aanpakken, beleg dan via een beleggingsfonds. Hoef je zelf niet alles in de gaten te houden. Dan kun je ook deels selecteren of je in opkomende markten, banken, kleine bedrijven, internet of wat voor markt dan ook, wilt beleggen. En dan laat je lekker de professionals bepalen of het verstandig is om in Groupon te stappen of niet. ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een geweldig antwoord. Dank je wel. Ik denk niet dat ik er in ga beleggen omdat ik het met je eens ben dat het een hype is allemaal.

Andere antwoorden (1)

Uiteraard moet de SEC eerst nog positief beslissen over een beursintroductie. Indien dit het geval is dan komen de stukken op de beurs waar partijen de stukken kunnen kopen. Om te mogen handelen op de beurs moet je in het bezit zijn van een vergunning. Het is voor particulieren normaal gesproken niet mogelijk om zonder tussenkomst van een bank of broker te handelen op de beurs. Neem contact op met je bank over de mogelijkheden. Let wel dat de bank speciale eisen aan he kan stellen als je wilt gandelen in aandeken (ter bescherming van jezelf). Verder kost handelen op de Amerikaanse beurs doorgaans meer dan op een Nederlandse beurs. wat betreft het tweede gedeelte van je vraag als je kunt vertellen wat een aandeel gaat doen, dan zal er geen markt bestaan. Analyses kunnen wel een indicatie geven informeer hiervoor bij je bank.