Wanneer ben je ondernemer voor de belastingdienst?

Ik maak graag digitale kunst. Dit is een hobby en hier verdien ik niets mee. Nu plaats ik sinds kort mijn werken op een website. Dat heet werk aan de muur en daar kunnen mensen een print bestellen van je werk. Werk aan de muur handelt dan alles zelf af. Het drukken en heeft ook een eigen klantenservice etc. Nu heb ik 1 kunstwerk verkocht via werk aan de muur en dat heeft mij 70 euro opgeleverd. En nu loopt het vast, al maanden verkoop ik niets meer. Nu vraag ik mij af of ik voor die ene verkoop in het jaar mij verplicht moet inschrijven bij de kamer van koophandel. Werk aan de muur geeft alles wel door aan de belastingdienst.

3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Nee dat hoef je niet. Je bent geenondernemer. Je moet de inkomsten bij je belastingaangifte opgeven als overige inkomsten.

Antwoorden (1)

Nee verplicht inschrijven is er alleen indien je voldoet aan de voorwaarden van kvk en belastingdienst voor onderneming: zie bron.
Aangezien je maar eenmalige transactie hebt ben je zeer waarschijnlijk geen ondernemer, en geef je je inkomsten op als uit overige werkzaamheden. Als je inkomsten lager dan 8000 pj zit is dat nog mogelijk.
3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Die 8000 euro staat overigens vziw niet in de wet en kom ik ook op andere sites (zoals KvK) niet tegen.
SentWierda
3 maanden geleden
Het door erotisi genoemde bedrag van (circa) 8000 euro komt niet uit de lucht vallen. Het wordt vermeld op bijvoorbeeld de website www.staffyou.nl: 8.450 euro.
erotisi
3 maanden geleden
Hiermee wordt waarschijnlijk gedoeld op het belastingvrij inkomen. Belastingvrij bijverdienen
Wanneer je bijverdient, moet je je inkomen opgeven bij de Belastingdienst. Doe je dit niet, dan werk je zwart en heb je kans dat je een boete krijgt. Je mag volgens de ‘belastingvrije voet’ wel een bepaald bedrag per jaar belastingvrij verdienen. Voor 2023 is dit bedrag €8700. Hier hoef je dus geen belasting over te betalen. Is je inkomen lager dan €8700? Dan mag je dus ‘zwart geld verdienen’ en betaal je geen belasting. Ook je belastingvrije inkomsten geef je op bij de Belastingdienst. Is je inkomen hoger dan €8700? Dan betaal je wel belasting. Het maakt dan niet uit of het inkomen van je vaste baan of bijbaan is. De belasting wordt namelijk berekend over je totale inkomen.