Moet je erfbelasting betalen over legitieme portie als nalatenschap lager is?

Stel dat een legitieme portie 50.000 euro is en de nalatenschap is 0. De legitieme portie is zo hoog omdat de overledene heel veel schenkingen heeft gedaan aan enig erfgenaam. De andere erfgenaam is dus onterfd en doet beroep op legitieme portie. Deze blijkt dan 50.000 te zijn. Moet hierover dan erfbelasting worden betaald ook als nalatenschap bijvoorbeeld negatief is?

6 maanden geleden
1.2K
ronron1212
6 maanden geleden
je betaald niets over wat je niet ontvangt
erotisi
6 maanden geleden
ja maar die 50.000 euro krijgt hij wel van die erfgenaam.
ronron1212
6 maanden geleden
Krijgen of recht hebben is iets anders dan ontvangen
erotisi
6 maanden geleden
wat is het verschil tussen krijgen en ontvangen dan? Hij heeft er iig wel recht op.
ronron1212
6 maanden geleden
Ontvangen dan staat het op de bank. Recht hebben heb je nog niets en moet je eerst zien dat je het op de bank krijgt.
Ikhebgeenidee
6 maanden geleden
Nederland of België? In Nederland kan, volgens mij, alleen een legitieme portie worden opgeëist van de nalatenschap (bezit - schulden van overledene). Als die €0,00 is omdat de overledene alles voor zijn overlijden heeft uitgegeven/weggeven, is de legitieme portie van €0 een bedrag van €0. Of het in België ook zo werkt, kan ik zo snel niet vinden.
erotisi
6 maanden geleden
Het betreft Nederland
Inekez1
6 maanden geleden
@ikhebgeenidee. In Nederland is het zo dat de giften/schenkingen die overledene bij leven heeft gedaan deels en onder voorwaarden mee tellen bij de berekening van de legitieme portie. Het is niet zo dat iemand bij leven zijn hele erfenis weg kan schenken om te zorgen dat de legitieme portie 0 euro is.
Inekez1
6 maanden geleden
@erotisie. Waarom zou over die legitieme portie geen erfbelasting betaald hoeven worden?? Het zal de belastingdienst een biet wezen hoe die legitieme portie berekend is en wie dat dan aan wie moet uitkeren.
De executeur (dat kan degene zijn die al die schenkingen heeft ontvangen) betaalt de erfbelasting en de onterfde ontvangt de 50.000 minus de betaalde erfbelasting. Als de legitieme portie is vastgesteld op 50.000 euro, ontvang je dus netto minder.
ronron1212
6 maanden geleden
@Inekez1 en wie voorkomt dat dan dat iemand niet alles wegschenkt?
samaiphon
6 maanden geleden
voor België: https://www.advocaat.be/nl/gratis-rechtsbijstand/eerstelijnsbijstand

Geef als eerste antwoord