Hoe werkt precies de loonheffingskorting?

Als je een nieuwe baan krijgt moet je zeggen of ze wel of niet de loonheffingskorting moeten toepassen. Dat begrijp ik allemaal.

Mijn vraag is hoe het precies werkt als je meerdere banen tegelijk hebt en ook gedurende het jaar bij de één stopt en bij een ander begint.

Delen ze de heffingskorting door 52 wk en elke werkgever die gedurende bijvoorbeeld 9 weken de heffingskorting moet toepassen doet dat voor dat inkomen voor 9 weken? Gaat dit echt goed als ik er keurig voor zorg dat de één stopt per 16 maart en de ander start per 16 maart of kan dit nog flink fout gaan? Ligt dat er ook aan of je inkomen per maand of per week krijgt?

Waarom past een werkgever waarbij je NIET de korting laat toepassen automatisch de 52% belastingregeling toe? Ik weet zeker dat ik in een jaar nooit bij die grens kan komen, kan ik vragen of ze uit gaan van 42%? Het is toch mijn probleem als ik volgend jaar moet bijbetalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Er zijn witte en groene tabellen waarmee de loonadministratie werkt. Zie bron 1. Resp. voor loon uit tegenwoordige arbeid (loon) en loon uit vroegere arbeid (pensioen, uitkeringen, WW enz.)

Verder is er een onderscheid in dag- week, vierweken-, maand- en kwartaaltabellen. Afhankelijk van de situatie wordt 1 van deze tabellen gekozen. Tenslotte is er de keuze: met of zonder loonheffingskorting. Bij een bepaald inkomen hoort een bepaald in te houden bedrag aan belasting.

Er zijn dus allerlei soorten tabellen. Met een aantal keuzemogelijkheden in de toepassing ervan. Verder kan er geen rekening worden gehouden met hoeveel banen er zijn, wel of niet tegelijkertijd enzovoort. Er moet volgens de witte of groene tabellen worden gewerkt. De inkomens van laag tot hoog per dag, week, maand, kwartaal zijn in de tabellen af te lezen. Bij elk inkomen hoort een bepaald bedrag aan belasting. Daardoor kan het na afloop van het jaar spannen zijn of er teveel of te winig belasting is ingehouden.

Tot een inkomen van € 6106 per jaar hoeft er door de kortingen (algemene heffingskorting en de arbeidskorting) geen belasting te worden betaald. De studenten- en scholierenregeling houdt met dit gegeven rekening. Voor iemand die een klein baantje in een supermarkt heeft van bijvoorbeeld € 50 per week wordt geen belasting ingehouden als deze regeling wordt toegepast.

Je informeert ook naar de bijzondere beloningen:
Informatie voor de loonadministratie:
Witte tabel voor bijzondere beloningen:
Tantièmes, gratificaties en andere beloningen die u in de regel maar eenmaal of eenmaal toekent, moet u belasten met een van de tarieven in de tabellen hieronder. U mag overwerkloon ook met dit tarief belasten.

De medewerker van de loonadministratie is dus verplicht de heffing van de bijzondere beloning te doen plaatsvinden in 1 van de 4 schijven. Als het jaarloon op € 50.000 uitkomt is dat het 42% tarief. Als het jaarloon hoger is dan € 56.532 moet er 52% worden ingehouden. (zie informatie onderaan)
N.B: Als onbekend is hoeveel het jaarloon is zal er 52% belasting worden ingehouden. Zie bron 2.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heb ik het niet over bijzondere beloningen (die krijg ik namelijk niet). Ik werk gewoon voor verschillende uitzendbureau's en bij de post en allemaal op oproepbasis, ze kunnen dus nooit weten hoeveel ik ga verdienen bij het aannemen.
fisbel
10 jaar geleden
Ik schreef:
Als onbekend is hoeveel het jaarloon is zal er 52% belasting worden ingehouden. Als er dus 52% ingehouden wordt gaat men (gemakzuchtig) uit van het hoogste percentage. Hierover zou u mogelijk voor het tekenen van het contract afspraken kunnen maken met de loonadministratie. Maar loonadministratie is niet mijn specialiteit, dus hoe de praktische gang van zaken is is mij onbekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle maak je niet druk en werk bij zoveel werkgevers je wilt. Maar doe wel aan het eind van het jaar inkomsten belasting aangifte.
Zowel fisbel als ik zijn meer thuis in de inkomstenbelasting.

Andere antwoorden (1)

De loonheffingskorting wordt gedeeld door 12 maanden of 13 periodes van 4 weken.
Het is aan jou de keuze of de werkgever de heffingskorting toepast of niet.

In het voorbeeld van 16 maart is er geen sprake van twee banen gelijktijdig. Maar wel twee maandsalarissen die over de maand maart uitbetaald worden. Omdat je maar een halve maand werkt is het mogelijk dat als je over twee salarissen de heffingskorting laat berekenen je te weinig loonbelasting betaald. Als je maar over een salaris het laat berekenen dan is de kans dat je twee belasting betaald.

Als bezorgt bent dat het flink fout gaat kun je aan de belastingdienst een voorlopige aanslag vragen.

Via de voorlopige aanslag kun je de heffingskortingen en andere kortingen vooraf van de belastingdienst krijgen.
Dit is soms de enigste manier om het maandelijks te regelen in bijzondere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik heb wel meerdere banen tegelijk, ik bedoelde als de één op 16 maart stopt met loonheffingskorting inhouden en de ander op 17 maart begint. Ik heb altijd minstens 3 werkgevers, soms wel vijf.
fisbel
10 jaar geleden
@carsrac:
Als je maar over een salaris het laat berekenen dan is de kans dat je twee belasting betaald. Deze zin is voor mij abacadabra? Wat bedoelt u met deze uitspraak?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel Bedankt voor de verhelderde vraag. Ik bedoelde te zeggen, dat als je de loonheffingskorting niet volledig kan benutten bij een werkgever, dat je te veel belasting te betaald. In de abacadabra zin zit een typo "twee" moet zijn "te veel". Ik hoop dat inkomstenbelasting geen abacadabra voor u is. @Pelle Het gaat mis bij de kleine baantjes waar onder de loonheffingskorting grens per maand wordt uit betaald.
Het werkt wel als u bij 1 werkgever de volledige loonheffingskorting kan benutten. Dien u graag achteraf geld terug wil hebben en de belastingdienst als spaarpot ziet, dan zou ik maar bij een werkgever gelijktijdig loonheffingskorting aanvragen of juist bij geen enkele werkgever. Dan betaald u maandelijks te veel loonheffing, maar u krijgt het aan het eind weer terug. Of u vraagt bij meerdere werkgevers loonheffingskorting aan en u betaald per maand te weinig loonheffing. Maar dan moet u aan de eind van het jaar afrekenen met de belastingdienst.
Deze rekening kunt u maandelijks betalen als u daar vriendelijk om vraagt bij de belastingdienst.
fisbel
10 jaar geleden
@Carsrac:
De vraag van Pelle ging over de preciese werking van de loonheffingskorting over meerdere banen met wisselingen gedurende de loop van het jaar. U geeft een antwoord en een reactie met een groot open deur gehalte, zonder in te gaan op de administratieve verwerking van de loonhefingskorting bij de loonadministratie H@R afdelingen. Pelle is niet gediend met een algemeen antwoord over heffingskortingen inkomstenbelasting. Zoals ze zelf hierboven aangeeft; dat weet ze wel. Uiteraard: iemand die in 2 jaar tijd bijna 30.000 punten heeft behaald, 40 medailles (....) heeft gescoord op een zeer breed vlak (u: 0) w.o. een gouden medaille voor carrière / werk en ook 1 voor recht. Daarnaast een bronzen medaille voor belasting. Stellen dat u meer zou afweten van inkomstenbelasting is op z'n minst aanmatigend, zo niet beledigend. (zie uw reactie bij mijn antwoord) Ook ik ben niet echt een loonbelasting-specialist. Inkomstenbelasting en loonbelasting zijn immers twee verschillende specialismen. Pelle verdient een 100% antwoord van een loonbelastingdeskundige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen al voor deze reactie zou je 100 punten moeten verdienen fisbel... ik wil natuurlijk helemaal niet dat ik pas volgend jaar mijn geld krijg, ik wil nu zo veel mogelijk en volgend jaar natuurlijk zo min mogelijk hoeven bij te betalen. Dat doel wil ik bereiken. Ik heb er nog een vraag over en die ga ik zo stellen, ik houd er niet van om nog een vraag IN een vraag te gooien ;)