Hoe doe ik aangifte inkomstenbelasting als ik momenteel in het buitenland woon maar woonde toen nl?

In die jaren waar over ik aangiftes will doen woond ik wel in Nederland maar nu niet meer en omdat ik geen Nederlandse adres heb worden de aangiftes niet in behandeling genomen. Ik heb wel digid. Kunt iemand bij helpen hoe het moet
alvast bedankt

een jaar geleden
1.4K
erotisi
een jaar geleden
Hoe luidt de reactie van belastingdienst bij het niet in behandeling nemen precies?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Om hoeveel jaar geleden gaat het?
Wat gebeurt er als je inlogt op de website van de belastingdienst met Digid? Daar zouden de aangiftes klaar moeten staan.
Toti3423
een jaar geleden
Gaat om 2017 2019 en 2020 ik heb meerdere malen alle 2 ingediend maar die worden niet In behandeling genomen omdat er geen Nederlandse adres bekend is bij hun in het systeem
erotisi
een jaar geleden
Mss papieren aangifte doen
tinus1969
een jaar geleden
Belastingtelefoon al gebeld?
tinus1969
een jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/hulpmiddel-contact-op-maat +31-555-385-385

Antwoorden (1)

Toti3423, het niet in behandeling nemen van aangiftes omdat jij in Nederland geen woonadres meer zou hebben is volstrekt ongeloofwaardig. Neem maar van mij aan dat het gros van de in het buitenland wonende Nederlanders geen woon- dan wel briefadres meer heeft in Nederland.

Ik neem aan dat jij je hebt laten uitschrijven bij je Nederlandse gemeente. Alsdan wordt er ook gevraagd naar je adres in het buitenland. Jouw persoonsstaat is vervolgens overgeheveld naar het Register Niet-Ingezetenen (RNI). Gelijktijdig beschikken Belastingdienst, SVB, jouw mogelijke pensioenfonds(en), jouw ziektekostenverzekeraar, etc. over de in het RNI opgenomen gegevens. Door de Belastingdienst wordt jij met ingang van de dag van emigratie aangemerkt als buitenlands belastingplichtige, jouw ziektekostenverzekeraar schrijft jou uit en de SVB stopt met de opbouw van rechten op een AOW-uitkering (mocht je nog niet AOW-gerechtigd zijn).

Ik begrijp dat het zelfs gaat om aangiften voor de jaren dat je nog in Nederland woonde en waarvoor je dus niet aangemerkt wordt als buitenlands belastingplichtige. Hieromtrent schrijf je in een reactie: “Gaat om 2017 2019 en 2020 ik heb meerdere malen alle 2 ingediend.” Bij drie belastingjaren begrijp ik dat “alle 2” niet!

Je moet echter wel de juiste aangiften indienen. Ik neem aan dat het voor de jaren 2017 en 2019 gaat om het P-biljet (binnenlands belastingplichtige particulier). Mocht je in de loop van 2020 zijn geëmigreerd dan moet je voor dat jaar een zgn. M-biljet insturen (deel van het jaar in Nederland en deel van het jaar in het buitenland hebben gewoond). Vanaf 1 juni 2021 kun je ook het M-biljet digitaal insturen met als belastingjaar 2020.

Mocht je echter niet in 2020 maar in 2021 zijn geëmigreerd dan moet je voor 2020, net als voor 2017 en 2019, een P-formulier insturen als binnenlands belastingplichtige.
In dat geval lijkt het me raadzaam om over 2021 aangifte te doen d.m.v. het M-formulier om daarmee de eventueel ten onrechte ingehouden loonheffing terug te vragen.

Succes, maar zorg ervoor dat je de juiste aangifte indient!
Overigens worden ook foutieve aangiften door de Belastingdienst afgehandeld en niet altijd gecorrigeerd!
een jaar geleden